– I tretti år har vi levd av å ta med norske gjester på tur i utlandet. Nå skal vi ta utenlandske gjester med på naturopplevelser i Norge, sier daglig leder Trygve Sunde Kolderup i nyetablerte Hvitserk of Norway
God tilrettelegging
Etter seks år som daglig leder i Hvitserk har Sunde Kolderup overlatt roret i Hvitserk til Rasmus Ramstad, og sammen med Marit Vidnes og Mats Hoel Johannessen fra Hvitserk-kontoret skal Sunde Kolderup fremover jobbe i det nyetablerte Hvitserk of Norway.
Målet er å bli Norges ledende arrangør av naturbaserte opplevelser for utenlandske turister.
De tre ansatte blir aksjonærer i det nye selskapet, som har store ambisjoner som et positivt tilskudd til norsk reisebransje.
– Reisebransjen i Norge er en fremtidsnæring. Vi skal samarbeide med mange, og i tillegg til å gi gjestene våre gode opplevelser skal vi også bli oppfattet positivt av innbyggerne i området vi skal arrangere turer til, sier Hvitserk of Norway-sjefen.
– Derfor har vi for eksempel brukt mye tid på Nasjonale turiststier, et Hvitserk-initiativ som vi nå opplever at hele den norske reisebransjen står bak, sier han.
På årets statsbudsjett ble Nasjonale turiststier tildelt 7,5 millioner kroner. Midlene har gått til å sette Preikestolen, Trolltunga, Kjerag og Gaustatoppen i stand til å takle den store veksten i antall turgåere. Også Sparebankstiftelsen DNB har fulgt opp og bevilget ti millioner kroner til ordningen.
– Vi ser at utenlandske gjester forventer en annen tilrettelegging enn det vi nordmenn er vant med. Nasjonale turiststier handler om å sette noen få norske turmål i stand til å tåle et høyt antall besøkende, og dermed også legge til rette for gode og trygge naturopplevelser for flest mulig. Sånn vi ser det ligger det både naturvern, folkehelse, verdiskapning og sikkerhet i det prosjektet, sier Sunde Kolderup.
Flere avtaler
Hvitserk of Norways turer skal arrangeres i hele landet, og bærekraft, skikkelige naturopplevelser og høy kvalitet skal kjennetegne turene.
– Kontoret er i Oslo og i motsetning til mange andre operatører har vi derfor ingen geografiske føringer på hvor turene våre skal arrangeres, sier Marit Vidnes.
Hun har hovedansvar for kontakten med utenlandske turoperatører.
– Vi skal ha turer der vi mener gjestene våre vil få de beste opplevelsene. Vi har et bredt nettverk av gode guider med lokal tilhørighet. Samtidig har vi også internasjonal erfaring og i mange år sett hva som har fungert i andre deler av verden. Det er også en viktig erfaring, sier Vidnes.
Foran neste års sesong har Hvitserk of Norway allerede avtaler med flere større utenlandske operatører.
– Ved å skille ut norgessatsningen vår i et eget selskap blir satsingen enda mer målrettet. Det vil også gi bedre og flere turer i Norge for norske gjester, sier Mats Hoel Johannessen.
Hovedaktivitetene vil være fjellturer, kajakk, ski og sykkel.
– I første omgang vil virksomheten bestå av flerdagsturer, men vi ser at det også er muligheter for å tilby dagsturvirksomhet flere steder og på sikt drømmer vi om å etablere et eller to egne overnattingssteder, sier Kolderup.
Årets omsetning for Hvitserks norgessatsning havner omtrent på syv millioner kroner.