Hurtigruten fortsetter å utvide flåten og tilbudet på norskekysten, og siste inntreden er MS Otto Sverdrup skal seile fra Hamburg og langs Norskekysten helt til Nordkapp med hovedsakelig tyske gjester om bord.
Hurtigruten seiler syv skip i kystruten som tar gjester fra hele verden på det som omtales som «verdens vakreste sjøreise» mellom Bergen og Kirkenes. I 2023 utvidet selskapet tilbudet når de introduserte MS Trollfjord med seilingene Svalbardekspressen mellom Bergen og Svalbard om sommeren, og Nordkappekspressen mellom Bergen/Oslo og Nordkapp om vinteren. Dette ble en suksess og nå utvider selskapet igjen – denne gangen direkte fra det tyske markedet.
– Norge er en veldig attraktiv destinasjon og vi mener den så absolutt beste måten å oppleve dette landet på er fra sjøen – tett på lokalsamfunn og alt det magiske kysten har å by på. Derfor satser vi nå med nok et skip, direkte fra det tyske markedet, for å utvide vårt helårstilbud til små og store destinasjoner langs kysten, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.
Lokale ringvirkninger
Ifølge ferske tall fra Kystverket fra 2023 var det 474 flere cruiseskip-anløp med nesten 1,9 millioner flere cruisepassasjerer om bord i 2023 sammenlignet med året før. Selv om sesongen utvides noe i 2023, mener Hurtigruten det fortatt er en stor jobb som gjenstår.
– Det er nok en cruiserekord, men det gjenstår å se om verdiskapingen står i forhold. I dag går alt for mye av verdiskapingen til utenlandske skip som kun kommer for å nyte Norge i høysesong uten å legge igjen den lokale verdiskapingen som man kan forvente. I Hurtigruten satser vi på helårsvirksomhet som igjen skaper verdier lokalt gjennom lokalt ansatte, lokalt samarbeid og kjøp av produkter og utflukter langs kysten. Dette skaper både verdier og forutsigbarhet for en lang rekke samarbeidsaktører, og det bidrar til at vi kan vise frem det beste Norge har å by på fra selve opplevelsen til matfatet og drikken, påpeker Felin.
Etter at Hurtigruten Group ble delt opp i to egne selskaper har Hurtigruten, med hovedkontor i Oslo og den tradisjonsrike seilingen mellom Bergen og Kirkenes, forsterket sitt tilbud langs kysten. HX, som driver internasjonale ekspedisjonscruise, har etablert seg i London.
Viktig for reiselivsnæringen
Hurtigruten mener norske selskap må styrkes i møte med de utenlandske cruisegigantene, og at det vil øke verdiskapning også på land langs kysten. Etter to år med internasjonale seilaser fra Hamburg til norskekysten blir MS Otto Sverdrup nå flagget inn til Norsk ordinært skipsregister (NOR). Dermed opprettes 179 nye, norske arbeidsplasser om bord og 12 nye maritime lærlingeplasser.
– Det er viktig at norske selskaper også kan tilby denne typen reiser og konkurrere i dette store markedet, og det med norske ansatte, norsk mat og drikke, og med lokale samarbeidspartnere, sier Felin.
Om bord tilbys det blant annet 28 ulike utflukter i samarbeid med 35 lokale aktører i Norge. Mat og drikke om bord på Hurtigrutens skip kommer blant annet fra rundt 70 lokale leverandører.
Ber om strengere krav
Hurtigruten, LO og sjømannsorganisasjonene har lenge jobbet for en lov som krever norske lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske cruiseskip. En ny lov om arbeidsvilkår i norsk farvann har lenge vært til vurdering hos regjeringen. Nå etterlyser Hurtigruten fortgang i prosessen.
– Det vil også gjøre at reiselivsbedrifter på land bedre kan konkurrere med de store utenlandske cruiseskipene, der de fleste ansatte om bord har helt andre tariffer enn norske arbeidstakere på både sjø og land. Reiselivsnæringen er Norges femte største eksportnæring. Dette må ytterligere styrkes ved å gjøre norsk reiselivsnæring mer lønnsom og skape verdiene her i Norge, ikke hos utenlandske aktører, sier Felin.
Hurtigruten er den eneste større operatøren som seiler kommersielle kystcruise i Norge med norske skip og med mannskap som har norske lønns- og arbeidsforhold.
– Hvis vi vil unngå at gigantiske cruiseskip seiler inn til norske fjorder og byer uten å legge igjen noe særlig lokalt, må det stilles strengere krav til lokale arbeidsplasser og lokale ringvirkninger. Det gjennomfører vi nå i praksis ved å flagge MS Otto Sverdrup «hjem» til Norge, sier Felin.
400 nye arbeidsplasser til sjøs
De siste par årene har Hurtigruten også oppbemannet med rundt 200 nye sjøfolk til skipet MS Trollfjord og satsingene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen. Dermed har selskapet nå rett i underkant av 400 flere ansatte på sine skip enn i 2021, det første året i det nye kystruteanbudet.
MS Otto Sverdrup gikk i rute som MS Finnmarken mellom Bergen og Kirkenes, med noen opphold, fra 2002 til 2020. Ved starten av den nye anbudsperioden i 2021 ble skipet en del av Hurtigruten Expeditions, ekspedisjonscruiseselskapet som i dag heter HX. Skipet ble da flagget om til Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).
Mange i mannskapet på MS Otto Sverdrup er erfarne sjøfolk fra Hurtigrutens øvrige flåte. De er så igjen blitt erstattet av nyansatte på sine forrige skip. Flere ansatte er også blitt med over fra HX.