Hurtigruten ble som kjent solgt til det London-baserte private equity-selskapet TDR i 2014, som etter overtakelsen har finansiert oppkjøpet av skipet Spitsbergen, renovering av fire eksisterende skip og bestilling av to nye skip – med opsjoner på ytterligere to skip.
Med Daniel Skjeldam i førersetet har selskapet reorganisert driften og forbedret lønnsomheten betydelig, tidvis til kritikk fra aktører som ser den gamle kystvei-modellen truet av nye forretningsmodeller og styrket fokus på cruisemarkedet. Det har også vært spekulert i om dagens eier har brukt de to årene siden oppkjøpet på å ruste selskapet opp for videresalg.
– Vi tror på en vekst innen opplevelsesturisme, uttalte TDN-partner Jon Rosen tidligere i sommer.
– Det finnes store markeder i USA og Asia som fremdeles ikke har kjennskap til Hurtigruten. Og det finnes flere destinasjoner for oss å utforske i tillegg til de polare strøkene, som for eksempel Amazonas. Folk er stadig mer villige til å betale for kvalitetserfaringer og tilgang til eksotiske reisemål.
Nye horisonter, men altså ikke nødvendigvis med dagens eiere TDR ved roret, om vi skal tro spekulasjoner i Avisen Nordland og Lofotposten – og nå også rykter om tre ulike bud på selskapet. Så gjenstår det å se om dette er mer enn rene spekulasjoner, og hvem som eventuelt står bak interessen for Hurtigruten.