Hotellbransjen er i konstant forandring og gjestenes krav til hotellopplevelsen blir stadig høyere. Det skal jobbes hardt og tenkes nytt om man skal kunne utmerke seg og differensiere seg fra konkurrentene og samtidig møte den konstante utfordringen deleøkonomien representerer.
– Reisende vil i økende grad ha helt unike opplevelser i inspirerende omgivelser – ikke bare en seng å sove i. Gode hoteller kan imøtekomme dette ved å tilpasse sin service, innredning og tilbud. De må tilby et unikt produkt og en unik opplevelse som gjestene har lyst til å fortelle om, forteller Stefan Menden, Managing Director for DACH, Benelux og Skandinavia hos Secret Escapes.
Gourmetopplevelser on-site
Gourmetturister som reiser for kulinariske opplevelser er en gruppe reisende i rask vekst. Dette får stadig flere hoteller til å oppgradere på restaurantfronten og inngå samarbeid med kjente Michelin-kokker, slik at de kan tilby unike gourmetopplevelser on-site. Det samme gjelder for hotellbarer, som differensierer seg ved å tilby sjeldne viner, lokalt spesial-øl eller spesialbrennevin. Alt tyder på at foodie-tendensen og det økte fokus på mat og drikke vil bli viktig også hos hotellene i årene som kommer.
High-tech hotellbesøk
Teknologi er en stadig større del av hotellopplevelsen, og her ligger det uendelig med muligheter for å spare gjestene tid – men også gjøre oppholdet enklere og mer behagelig. Dette kan være gjennom forenklede check-in-prosesser, der innsjekk gjøres på gjestens egen smartphone, eller det kan være på rommet, der gjestene selv kan tilpasse lys, temperatur, musikk og underholdningstilbud via nettbrett, app, smart-tv og streamingenheter som Apple TV eller Google Chromecast. Mengden nettbasert teknologi setter store krav til hotellenes WIFI-kapasitet.
Flerfunksjonelle fellesarealer
Bar, lobby og restaurant skal ikke nødvendigvis være adskilte lenger, men et sammenhengende område med forskjellige soner. Der kan gjestene nyte en cocktail eller et måltid, sjekke nyheter på mobilen eller bare slappe av. Lobbyområder der bruksområdene flyter sammen i hverandre gir en følelse av å være i selskap med andre, selv når man er alene. Dette støtter en større trend, nemlig behovet for å være «alone together» der man samler flere sosiale og usosiale bruksområder i et sammenhengende miljø.
Konsepthoteller vinner frem
Gjennomførte hotellkonsepter der ingen detaljer er overlatt til tilfeldighetene er en sterk tendens. Skal man få de yngre hotellgjestene til å velge hotell fremfor AirBnB, må man friste med et gjennomført konsept som gjør opplevelsen unik. Dette gjelder innredning, musikk, spa, restaurant, service etc. Bare en seng å sove i er ikke nok. Alt skal ha en rød tråd. Spesielt de yngre gjestene booker seg gjerne inn på hotell som er gjennomført og instagram-verdig – og ikke minst som gir dem en historie å fortelle videre.
Slow living og digital detox
Som et motsvar til den fremadstormende teknologiske utviklingen og digitale FoMo-epidemien (fear of missing out) velger flere og flere hoteller å tilby «slow living retreats» hvor gjestene kan logge av, detoxe og slippe hverdagens stress og jag. Autentiske naturopplevelser, stillhet, velvære for kropp og sjel og fravalg av TV og internett markerer et oppgjør mot det postmoderne samfunnet og den digitale tidsalder. Flere hoteller velger å skape en komplett opplevelse til denne tendensen gjennom å utelukkende serverer mat tilberedt med økologiske og lokalt dyrkede råvarer.
– Mange reisende ønsker å bli inspirert til opplevelse som de ellers ikke ville oppdaget. For å imøtekomme dette tilbyr vi et bredt utvalg av reisemuligheter, fra storby til opplevelsesreiser. Det er alltid til gode priser og ofte med ekstra goder, det lille ekstra som gjør opplevelsen komplett og reisen uforglemmelig, sier Stefan Menden.