Forbudet mot å opptjene bonuspoeng på innenlands flyreiser ble innført i 2002 og senere gjort permanent i 2007. Det ble innført for å hindre at SAS skulle bli for dominerende i Norge etter at selskapet hadde slukt konkurrenten Braathens. Den da ukjente flygründeren Bjørn Kjos var klar på at han ikke ville starte lavpriskonkurrenten Norwegian før det var nedlagt forbud mot å opptjene bonuspoeng på innenlandsruter.
Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen sier at tilsynet nå vil se på saken på nytt fordi både SAS og Norwegian har utvidet sine fordelsordninger med tilbud overfor norske bedrifter hvor de kan samle opp såkalte credits som kan brukes til å kjøpe nye flybilletter for. Jo mer man flyr, jo høyere credit-sum får bedriftene.
Virker mot sin hensikt
En ny rapport utført av rådgivningsselskapet Copenhagen Economics viser at det i dag ikke er noen sterke bevis for at en ordning med fordelsprogram på innenriks luftfart har hindret etableringen av nye konkurrerende selskaper. Det er snarere grunn til å tro at fordelsprogrammer vil bidra til å øke konkurransen mellom eksisterende flyselskap enn å hindre den.
 Vi er glade for at norske myndigheter nå vil se på dette særnorske forbudet på nytt, sier Robin Kamark, kommersiell direktør i SAS.
Kamark understreker at SAS hele tiden har vært imot forbudet mot bonuspoeng på innenriks luftfart i Norge. Han mener at tiden er inne for at også de som i sin tid støttet innføringen av forbudet, må se at det ikke bidrar til mer konkurranse i dag, men faktisk hindrer konkurranse.
Konkurransesituasjonen i internasjonal luftfart har endret seg radikalt de siste årene.
Norge er det eneste land i verden som har et forbud mot denne type fordelsprogrammer. Samtidig er Norge en viktig del av hjemmemarkedet til SAS, og de selskapene SAS konkurrerer med i Europa har en sterk posisjon i sine hjemmemarkeder.
 Konsekvensen nå er at forbudet kun bidrar til å hindre SAS å tilby hele sitt spekter av produkter og tjenester i Norge. Vår forretningsmodell innebærer mer enn lav pris, vi tilbyr også våre kunder en helhetlig reiseopplevelse med ledende kvalitet i alle ledd. Vi mener norske SAS-kunder på reise i Norge fortjener og bli tilbudt tjenester som er på linje med hva alle andre SAS-kunder i verden har tilgang til, fortsetter Kamark.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.12.2010 klokken 08.40