I et intervju med Telemarksavisa (TA) lørdag sa hovedaksjonær i flyselskapet Vildanden, Magne Forland, at han ikke er villig til å gå inn med mer penger, dersom han ikke får hjelp fra andre investorer.
 Nok er nok, sa Forland som personlig og gjennom familieselskapet Hybeko har brukt nesten 20 millioner kroner på å bygge og drive flyselskapet.
Kommunal støtte?
Ordfører Rolf Erling Andersen (Ap) vil ikke uten videre stenge døren for Vildanden. Til tross for at de rødgrønne partiene, med unntak av deler av Venstre, stemte mot å opprettholde flyplassen i 2008, mener han kommunen nå kan være tjent med å holde Vildanden i live.
 Kommunen har gått inn med mye penger i flyplassen, og vi kan ikke bare kaste pengene vi har investert ut av vinduet. Vi har gjort et vedtak, og nå kan vi ikke miste hue uten at vi har sjekket ut saken, sier ordføreren.
Andersen mener Skien kommune har gått inn med mellom 50 og 60 millioner kroner i flyplassen de ti siste årene, om ikke mer. Samtidig hevder han kommunen har fått like mye tilbake på samfunnsregnskapet.
 Som ansvarlige eiere av en flyplass må vi få en ordentlig oversikt før vi tar en avgjørelse. Vi må ta en runde på dette med Helitrans og Magne Forland. Jeg regner også med at dette blir en sak for bystyret. Vi har akkurat oppgradert hangaren der oppe, som Helitrans er veldig fornøyd med. I tillegg er det snakk om 50Â60 arbeidsplasser i en bransje som vi ikke har mange arbeidsplasser av her, sier Andersen.
Et virtuelt flyselskap
Vildanden er et norsk flyselskap som opererer flyvninger mellom Skien, Bergen, Stavanger og Trondheim. Selskapet ble startet 24. januar 2005 av lokale investorer fra Grenlandsområdet.
Selskapet har ingen fly selv. Det er Helitrans som opererer på vegne av Vildanden med fly av typen ATR 42 og BAe Jetstream 32. Siden starten har trafikken økt jevnt, og en viktig del av kundegrunnlaget utgjøres av nordsjøarbeidere bosatt i Grenlandsområdet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.12.2010 klokken 09.25