Sammen med norske Scandinavian Hospitality Management og IKEA etablerer nå Marriott en ny hotellkjede. Den skal hete Moxy Hotels og skal bestå av økonomiklassehoteller i 3-stjernesegmentet med yngre gjester som målgruppe. I følge Hrrnett skal det åpnes 150 Moxy Hotels i Europa de neste ti år, derav cirka ti i Norge.
– For tre år siden begynte vi samtaler med InterIKEA om budsjetthoteller og vi har hatt nær kontakt med Marriott siden 2004. Marriott ser en åpning i markedet for budsjetthoteller i Europa. De har i underkant av 20 forskjellige brands, men i Europa har de ingen i budsjettsegmentet, sier Harald Jacobsen, administrerende direktør i SHM til bladet Hotell, restaurant og reiseliv.
Grunnideen er at IKEAs byggeteknikk gjør produksjonen rimelig og effektiv. Baderommene produseres i modul, to og to, men veggene er flatpakkede, i god IKEA-stil. Men badene blir ikke produsert av flatpakkespesialisten, men spesiallagd for den nye kjeden. Rommene blir på 17 kvm med 7,1 kvm ledig gulvplass. Den nye kjeden skal ha en rompris som ligger på 60-100 euro per rom.
Byggeomkostningene for hvert enkelt rom ligger på cirke 45 000 euro, men utbyggerne tror prisen går ned i takt med at volumet øker. Og det skal gå kjapt:
– Byggetiden er kort, på grunn av effektive byggemetoder kan hotellet stå ferdig seks måneder etter at første spadetak er tatt. De fleste sammenlignbare hoteller bygges på 18 – 24 måneder. Det ser ut som hotellene blir litt større enn det vi tenkte i utgangspunktet. Det minste hotellet vi jobber med nå har 164 rom, det største blir på 470 rom, gjennomsnittlig antall rom er 250. Pr. idag er det signert og godkjent seks hotellprosjekter, i løpet av året regner vi med å ha signert 20 til 25. Det første MOXY-hotellet åpner ved Milanos lufthavn Malpensa i februar 2014, sier Jacobsen til bransjebladet.