I løpet av de siste fem årene har online reisebyråer økt omsetningen fra 93 milliarder til over 160 milliarder dollar. Hotellreservasjoner utgjør rundt 40 prosent av det totale volumet. Online Travel Agencies (OTA) er ansvarlig for en tredel av alle online hotellbookinger, noe som viser betydningen av deres plass i distribusjons og -reservasjonskjeden.
2013 Hotel SCORES™, som måler effekten Hotel Frequent Guest Programs (FGP) har på hotellbruk og lojalitet, viser at 70 prosent av FGP-medlemmer kjenner til lojalitetsprogrammer som tilbys av OTA-selskapene.
Til tross for den høye kjennskapen til OTA fra medlemmer av hotell-lojalitetsprogrammer er det svært få (29 prosent) som søker medlemskap i OTA-lojalitetsprogrammer.
– Nå vi ser på hvem blant medlemmene i FGPs lojalitetsprogrammer som søker medlemskap i OTA-programmer, ser vi at OTA-medlemmer mest sannsynlig tilhører den såkalte Generasjon Y og tilbringer i gjennomsnitt 25 netter i året på hotell. Denne gruppen fremstår som mindre erfarne reisende enn de fleste av medlemmene i FGP lojalitetsprogrammene, sier David Pluchino, visepresident i Phoenix Marketing International.
Pluchino tror det er en plass for OTA-websidene og -lojalitetsprogrammene i distribusjonskanalene, men mener hotellene burde lete etter rasjonelle årsaker til at brukerne skal benytte hotellenes egne hjemmesider.
– Brukeren kan oppnå samme rompris om de bruker en OTA-side eller en hotellside, men det er i hotellets interesse å drive trafikken gjennom egne hjemmesider. Men uansett hvordan brukeren booker et hotellrom, er det helt avgjørende at både OTA-selskapene og hotellene selv tydeliggjør de ulike mulighetene de har og tilbyr reservasjonsplattformer som er enkle å bruke, avslutter han.