Norwegian skal få levert de to nye Dreamliner-flyene høsten 2012, men under presentasjonen av avtalen på mandag ville ikke Kjos være med på at det nødvendigvis betyr en utsettelse av langdistanseplanene.
 Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sa Kjos på mandag.
Nå er holdningen noe moderert.
 Vi kan gjøre en korttidsleie i ett år, inkludert mannskap, hvis vi ser en mulighet til å få en god pris, sier Kjos i dagens Finansavisen.
Verken aksjeanalytiker Tore Østby i Nordea Markets eller Hans Erik Jacobsen i First Securities ser noen kostnadsfordeler med en tidlig oppstart. Da må Norwegian i tilfellet bruke samme flymodeller som konkurrentene, og selskapet mangler dessuten stordriftsfordeler på langrutene.
 Det blir ikke samme kostnadsnivå om Norwegian skal leie inn et annet fly i ett år. En oppstart i 2011 må handle om at selskapet ønsker å bygge opp et marked inntil de nye flyene kommer, sier Østby til Finansavisen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.11.2010 klokken 15.40