Pressemeldingen om avgangen til fire av SAS Norges mest profilerte medarbeidere kommer overraskende på norsk reiselivsnæring, og Gorm Frimannslund har ikke hatt lang tid til å fordøye den selv. 20. oktober fikk han en møteinnkallelse man ikke sier nei til: Å møte opp på SAS hovedkontor i Stockholm. Der og da ble han spurt om å overta sjefsstolen for SAS sin norske virksomhet:
 Det var ikke vanskelig å svare på det spørsmålet, og jeg satte stor pris på tillitten jeg ble vist ved at jeg ble spurt over bordet om jeg ville overta ledelsen for SAS i Norge, sier en fornøyd Gorm Frimannslund smilende.
Allerede 21. oktober gikk pressemeldingen ut om at daværende administrerende direktør Ola Strand, personal- og organisasjonsdirektør Svein Oppegaard, operativ direktør Dag Falk-Petersen og kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide. Alle hadde sagt opp sine stillinger i SAS. Samtidig ble det klart at Frimannslund skulle ta over jobben etter Ola Strand for andre gang på tre år.
Etterfølgeren
For også Ola Strand ble hentet inn som Norgessjef etter å ha jobbet som administrerende direktør i SAS Ground Services (SGS).
 Jeg har ikke noe imot å ta over etter Ola, han etterlater seg alltid alt i god forfatning og med positive medarbeidere. Nå er det nok litt tilfeldig at begge kommer fra SGS, for det er ikke sånn at det er veien du må gå for å få toppjobber i SAS, sier Frimannslund.
Men SGS er likevel et sted hvor man lett kan få god oversikt over den daglige driften av et flyselskap, og har muligheten til å se hva som kan og bør endres. Likt for både Frimannslund og Strand er at de begge drev SGS svært godt og med positiv bunnlinje de årene de var der.
 Det jeg var med på i SGS er på mange måter ikke ulikt det vi skal igjennom i SAS sin Norgesavdeling: Det å snu hver stein for å kutte kostnader, men samtidig levere et godt produkt. Dette vil også bli hovedutfordringen for meg i denne jobben.
For selv om mye er gjort med Ola Strand i sjefsstolen gjennom de siste årene, er det fortsatt mange steiner å vende i SAS i Norge. Fra første oktober opphørte i tillegg SAS Norge som et eget flyselskap i SAS-konsernet, og målet er at produksjonsenhetene i de forskjellige skandinaviske landene nærmest skal være et speilbilde av hverandre.
 Det er helt klart at vi på denne måten kan gjøre betydelige kostnadskutt i både ledelse og administrasjon. Fra nå av skal vi ha et mindre hovedkvarter på Gardermoen og alle strategiske beslutninger skal tas i Stockholm. Dette er den beste måten for en bedre og mer effektiv drift, og jeg tror SAS-konsernet vil være i stand til å vokse allerede i 2011, sier Frimannslund offensivt.
Lært av lavprisselskapene
Den nyutnevnte sjefen legger likevel ikke skjul på at utfordringene står i kø for flyselskapet som så ofte i diverse medier får prefikset Âkriserammede foran navnet sitt.
 Det er på mange måter legitimt å kalle SAS for kriserammet, vi taper jo penger og alle skjønner at vi ikke kan gjøre det til evig tid. Samtidig er alle de utfordringene selskapet møter hver dag noe som gjør denne jobben så attraktiv og spennende. Utålmodigheten etter å ta fått på alle oppgavene som venter, er på mange måter hoveddrivkraften min, sier han videre.
For det er liten tvil om at SAS ikke er noen doven eller slagen kjempe; i den knallharde kampen om norske flypassasjerer mellom SAS og erkekonkurrent Norwegian ser det gamle rutenettverkselskapet stadig muligheter til å lære av Norwegians stramme og effektive organisasjon.
 Når vi kommer ut av den vanskelige situasjonen vi nå er inne i, har vi faktisk litt å takke lavprisselskapene for. Det er liten tvil om at de har endret flybransjen vesentlig og tvunget mange av de gamle ruteflyselskapsgigantene til å redusere kostnader og å tilpasse seg markedet. I dag blir enhver rute nøye fulgt opp og vurdert fortløpende om hvorvidt den er verd å drifte videre eller ei.
SAS-konsernet skal spare inn 4,5 milliarder kroner og skal nedbemanne med 3000 årsverk, hvorav 650 i Norge, på inneværende budsjettår, og kutter kostnader i alle enheter. Sosiale begivenheter som julebord blir også droppet  alt er ledd i å drive mer kostnadseffektivt.
 En av de faktorene som gjør meg mest stolt av SAS er den utrolige villigheten til endring som SAS-ansatte viser. Vi spiller alle på samme lag, og de ansatte kjenner veldig godt til situasjonen vi er i. Det er ikke lenge siden selskapet utad var mest kjent for streik  mens jeg i dag kan si at jeg ikke oppfatter streik som en nærliggende trussel. Dessuten kan vi trygt si at det ikke er noe problem med kompetansenivået i SAS, sier Frimannslund med et smil om munnen.
Flyentusiast
Interessen for fly og luftfart har fulgt Gorm Frimannslund i hele hans 47-årige liv. Fra han på gutterommet på Sotra utenfor Bergen kunne se opp på alle modellflyene i taket, til hans første jobb i Widerøe.
 Jeg har aldri vært blant dem som har kjørt opp til Gardermoen og tatt bilder av flyene, men det er ikke så langt unna, innrømmer han.
Fortsatt blir han drømmende i blikket når han snakker om forskjellige flymodeller, og det kommer ikke overraskende at han har en bok om emnet på nattbordet. Og en av drømmene i hans nåværende jobb er å utruste flyselskapet med nye og enda større fly  maskiner som klarer å trafikkere interkontinentale ruter.
 Selvsagt skal vi ha interkontinentale avganger også fra Norge, men det vil ta tid. I 2010 satser vi på å opprettholde årets nivå, mens vi forventer vekst i 2011. Når SAS gjenopptar sine interkontinentale ruter fra Norge vil jeg likevel ikke spekulere i.
Han ser også at markedet på denne type ruter er relativt begrenset og har liten tro på at flere aktører kan operere samme ruter med profitt.
 Feel Air er et spennende prosjekt, men jeg tror de kommer til kort mot aktører som Thai Airways og Continental. Disse selskapene har for lengst etablert sine ruter til Bangkok og New York, og jeg mener det norske markedet ikke er stort nok for to aktører. I tillegg har jo Norwegian ymtet om at de ønsker interkontinentale avganger, og det å starte opp et flyselskap uten eksisterende passasjergrunnlag, tror jeg blir tøft, sier han.
Kjenner SAS fra flere sider
Men langt fra hele livet til Gorm Frimannslund har bestått av nedskjæringer, ko
stnadskutt og stram organisering  han tilbrakte flere år av ungdomstiden sin på den idylliske øya Curacao i Karibien.
Share.