Det er blant funnene i NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse. Totalt 344 av NHO Reiselivs 2300 medlemmer innen bransjene servering, overnatting, opplevelse og destinasjoner har svart på spørsmål om markedssituasjonen foran sommersesongen. Det er særlig i utenlandsmarkedene at reiselivet forventer nedgang, mens det øynes håp i hjemmemarkedet.
 Svarene bekrefter det vi har fryktet. Næringen merker fortsatt ikke noen vesentlig vekst i markedet, og kjenner fortsatt ettervirkninger av finanskrisen på kroppen. Skal norsk reiseliv oppleve en god sommer, er det avhengig av en vekst i det norske markedet, sier Jostein Hansen, direktør i NHO Reiseliv.
Statistisk sentralbyrå har kartlagt nordmenns ferieplaner i sommer. Nordmenn reiser noe mer innenlands enn utenlands i sommermånedene. Om lag 52 prosent av sommerreisene våre går til reisemål i Norge, og 48 prosent går til utlandet.
Dårlig lønnsomhet
NHO-undersøkelsen viser at om lag halvparten av reiselivsbedriftene vurderer markedssituasjonen nå som tilfredsstillende, og like mange forventer at sommeren blir som i 2009. Av den tredelen som forventer en dårligere sommer enn i fjor, oppgis generell markedssvikt (73 prosent) og færre utenlandske bestillinger (55 prosent) som viktigste årsaker.
Et oppsiktsvekkende funn i undersøkelsen er at 31 prosent av bedriftene oppgir mulighetene for å drive lønnsomt i 2010 som dårlige. Ifølge bedriftene er de viktigste kriteriene for å drive lønnsomt fremover, vekst i markedet og reduksjon av mva på servering fra 25 til 14 prosent, slik satsen er på mat.
 Det har lenge vært kjent at dette er det mest effektive tiltaket for å heve lønnsomheten i reiselivet. Nå er det på tide at regjeringen våkner opp og gir næringen rammevilkår den kan leve med, sier Hansen.
Innoavasjon Norge er noe mer positiv. På tirsdag meldte de om svak optimisme i reise-Norge.
HSH presenterte sin undersøkelse i forrige uke. Også de konkluderte med at det er en forsiktig optimisme i reiselivet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.06.2010 klokken 09.10