Analytikerne i Oxford Economics la nylig frem en vurdering av 25 natur- og menneskeskapte katastrofer og deres effekt på reisemønstre. De spår enorme tap for turistnæringen i Mexicogulfen, med mindre det settes inn tiltak. Et av funnene er at turistreiser dit allerede har stupt etter eksplosjonen på BP-riggen i april.
 Selve produktet er skadet: Vann og strender er griset til, og det er dårlig med sjømat i restaurantene, sier Adam Sacks til Aftenposten.
Han er administrerende direktør i Oxford Economics USA-avdeling.
 Enda verre er at dette bildet setter seg i hodet på folk, selv om deler av kysten er ren. Frykt hersker, og turistene tåler ingen risiko for at ferien ikke blir fin. Derfor drar de andre steder. Våre undersøkelser viser at dette er en trend som kan vare opp til tre år, sier han.
Skremmer ikke nordmenn
Elisabeth K. Stai er produksjonssjef i Nordmanns-reiser, som blant har spesialisert seg på å tilby reiser til USA, Mexicogulfen inkludert.
 Her merker vi ingenting til folks frykt, sier Stai.
Hun legger til at det er kun én person som har spurt om oljesølet til nå.
 Jeg er veldig overrasket, vi har vært mer bekymret enn kundene. Men jeg går ut fra at folk gjør sine egne undersøkelser på internett og ser at det ikke er noen problemer på noen av våre destinasjoner, sier hun.
Stai forteller at de imidlertid følger situasjonen tett.
 Omtrent halvparten av våre kunder bestiller et halvt år i forveien. Reisene i romjulen er blitt solgt denne sommeren, akkurat som normalt, sier Stai.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.08.2010 klokken 10.55