Et godt rykte kommer ikke av et marmorbelagt resepsjonsområde med lysekroner i taket. Gjestfrihet og imøtekommenhet gir hotellet et godt rykte og lojale gjester, sier professor Kjell Grønhaug ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH i en artikkel på Forskning.no.
Han har samarbeidet med førsteamanuensis Morten Heide ved Universitetet i Stavanger for å finne ut hva som ligger i atmosfærebegrepet og hvordan hotellgjester oppfatter atmosfæren på hotellet de har bodd.
Grønhaug og Heide spurte 369 gjester ved seks norske hoteller om hvordan de hadde oppfattet hotellatmosfæren.
Forskerne fant fire stabile og robuste atmosfærefaktorer: særpreg, gjestfrihet, avslapning og raffinement. De fant at særpreg var den aller viktigste faktoren for gjestenes vurderinger av hotellets atmosfære.
Faktoren særpreg inkluderer beskrivelser som spesiell, fascinerende, forskjellig, uvanlig, ett av sitt slag og minneverdig.
Les mer om hotellundersøkelsen på Forskning.no.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.06.2010 klokken 09.55