GDS-ene har vært en formidabel suksesshistorie fra de så dagens lys til i dag. Men utfordringene står i kø, noe som har fått eksperter til å spå deres snarlige død i lang tid. GDS-ene (globale distribusjonssystemer) tjener sine penger ved at de eksempelvis gjør alle tilgjengelige flybilletter, hotellsenger og leiebiler, samt prisene, synlige for reisebyråene. Selv om praksisen varierer noe fra selskap til selskap, må som regel reisebyrået betale for denne tjenesten hvis det ikke oppnår et visst antall salg. Samtidig krever GDS-selskapene honorarer fra leverandørene, det vil si flyselskap, hoteller, leiebil og så videre, for hvert salg reisebyråene gjør av deres produkter. For at GDS-selskapene skal kunne kreve disse honorarene, må flest mulig aktører være tilknyttet GDS-selskapene. Tidligere har hovedproblemene for GDS-selskapene vært at lavprisleverandører som RyanAir og Norwegian har ønsket seg direkte salg fra sine nettsteder i stedet for å gå om det fordyrende leddet de mener GDS-selskapene er, men dette er nå i ferd med å snu. Nå kan alle de tre store GDS-selskapene, Amadeus, Sabre og Travelport, rapportere om økt interesse også fra lavprisleverandørene.
Men selv om flere og flere slutter seg til GDS-selskapenes tjenester, får svingninger og dårlige tider i reiselivsbransjen direkte utslag på disse selskapenes regnskapstall, ettersom deres inntjening er per salg reisebyråene gjør. Likevel mener bransjen at fallet næringen har opplevd de siste årene til en stor grad blir dekket av at GDS-tilbudet blir større og at flere billetter selges gjennom GDS-baserte tjenester.
Bedre enn ventet
 2009 var et tøft år for reiselivsbransjen, og som en av de store spillerne globalt sett har heller ikke Travelport unngått markedskreftene. Men vi har sterk finansiell ryggrad og et kostnadseffektivt produksjonsapparat som gjør at vi kan fortsette de enorme investeringene i nye systemer som vi nå utvikler. Men hvis man ser på Travelport kun fra et nordisk perspektiv, har vi faktisk hatt et av våre beste år noensinne. Dette skyldes økt salgsvolum blant internettreisebyråkundene, og faktisk har det også vært en salgsvekst blant de tradisjonelle reisebyråene, sier nordisk sjef i Travelport, Mathias Andersson fornøyd.
Men når det kommer til konkrete regnskapstall fra det skandinaviske markedet, blir GDS-selskapenes sjefer mindre taletrengte. Ingen vil gi verken konkrete tall eller markedsandeler, selv om alle de tre store rapporterer om enten større markedsandeler eller større omsetning. Likevel er det klart at når det samlete billettsalget i reiselivsbransjen går ned, vil også omsetning til GDS-selskapene synke.
 Reiselivsindustrien har, i likhet med så å si alle andre markeder, hatt et vanskelig år som følge av finanskrisen. Generelt sett har det blitt solgt ni til ti prosent færre reiser, noe som naturligvis er tungt for hele bransjen, sier Janchrister Egnefors, daglig leder i Amadeus Skandinavia.
Men selv om salget totalt sett har sunket for bransjen som hele, legger han til at nye markeder har åpnet seg for GDS-selskapene i året som har gått. Spesielt har lavprisflyselskapene fått øynene opp for det GDSene kan tilby.
 For kun få år siden var det lavprisselskapenes vilje til å bli distribuert av reisebyråene som manglet. I dag er det generelle utgangspunktet at lavprisselskapene vil være tilgjengelige, mens utfordringen ligger i hvordan man skal løse denne distribusjonen. Både tekniske problemer og utfordringer når det gjelder lavprisselskapenes forretningsmodeller vanskeliggjør dette arbeidet. Eksempelvis bygger ikke lavprisselskapenes på en “pay-as-you-book-modell”. Det å begi oss inn på reisebyrådistribusjon har med andre ord vært en hard nøtt å knekke, men det føler vi at vi har klart med LCC-løsningen “Ticketless Access”. Nå har vi blant annet fått Easyjet og Transavia som kunder, og snart kommer også Norwegian til å være fullt ut tilgjengelige i Amadeus, sier Egnefors stolt.
Enorme investeringer
Tradisjonelt sett har Amadeus vært Skandinavias største GDS-selskap, men opplever nå hard konkurranse fra erkerivalene Travelport og Sabre. Travelport har i lengre tid vært svært synlig i Skandinavia, men nå vil også Sabre tyngre inn på det lukrative markedet.
 Skandinavia er et svært viktig marked for Sabre, og vi vil fortsette å satse her. Vi har investert mye i nye produkter og løsninger, noe som har ført til at vi har fått store kunder som eTravel, Kilroy Travels, TravelPartner og lastminute.com, sier Anne Rösener, ansvarlig for Sabres onlinesalg i Europa.
Tidligere var verden tydeligere delt opp mellom de forskjellige GDS-selskapene. I dag er konkurransesituasjonen en ganske annen; nå kjempes det med alle midler på alle markeder. Det krever mye av de tre store selskapene  forskjellige markeder krever forskjellige løsninger, og alle tre lanserer nye og forbedrede produkter til kundene sine. Mens Amadeus har brukt hele 300 millioner euro hvert år de siste fem årene på utvikling av tjenestene sine, har også Travelport store nyheter på gang.
 Den nye plattformen som vi jobber med utgjør den desidert største enkeltinvesteringen Travelport har gjort på lenge, om ikke den største noen gang. Når plattformen er ferdig, vil vi forlate den tradisjonelle GDS-teknologien til fordel for en langt mer moderne og kompleks teknologi. Vi vil blant annet satse på integrasjon av delvis nytt innhold, introduserer avansert profilhåndtering, sammenslår bestillingsinformasjon samt forbedrer muligheten for mersalg og kurs- og konferansesalg ut over flyseter og sengeplasser. Dette kan reisebyråene gjøre direkte via vårt nye agentgrensesnitt, forteller Andersson spent.
Selv om det alltid er vanskelig å slå fast når nye programmer faktisk blir lansert, mener Andersson at plattformen tilbys utvalgte markeder rundt om i verden den andre halvdelen av 2010.
Ut av asken
Utfordringene har vært mange de siste årene, og heller ikke i år lot problemene vente lenge på seg. Askeskyen har skapt store problemer, også for GDS-selskapene, men ingen av selskapene tror på langsiktig skade.
 Bortsett fra at hendelsen tydelig viste oss hvor små og sårbare menneskene, og ikke minst det moderne samfunnet, er i et større perspektiv, så hadde vulkanutbruddet en direkte og veldig negativ konsekvens på reise- og transportnæringen. Men om det ikke hender noe mer, så tror jeg ikke utbruddet vil reelt forandre bransjen. Skulle vulkanutbruddene fortsette, kan vi gå inn i en lengre ustabil periode hvor reisemønsteret kan endres. Da vil etterspørselen etter kortere reiser, samt alternative transportmidler som tog, buss og bil øke, mener Andersson.
Amadeus og Janchrister Egnefors minner om hva som har hendt ved andre naturkatastrofer, pandemier og terrortrusler.
 Forhåpentligvis vil ikke dette ha noen betydning for reiselivsbransjen på sikt. Det mest trolige scenarioet er at situasjonen normaliseres, og at vi i et retrospektivt perspektiv kommer fram til at det “bare” var to-tre utrolig vanskelige, stressende og slitsomme uker. Det finnes selvsagt også andre, mer dommedagsbaserte scenarioer, men faktum er at hittil har samtlige katastrofer som vi har opplevd de siste årene hatt svært begrenset effekt på våre kunders reisemønster. Sånn var det blant annet med Sars og forskjellige jordskjelvkatastrofer. Til og med terrorangrepet 11. september endret ikke reiseadferden vesentlig, selv om sikkerheten ble økt, avslutter Egnefors.
Skrevet av Erlend Ellingsen 03.06.2010 klokken 14.50
Bakgrunn GDS
Utgangspunktet for de såkalte GDS (Global Distribution System) var å lage et bindeledd mellom reisebyråene og leverandørene deres, som for eksempel flyselskaper, hoteller og leiebiler. Tidligere måtte de enkelte reisekonsulentene finne frem de ledige tilbudene/plassene fra hvert enkelt selskap. GDSene samlet alle tilbudene så reisebyråene kun trengte å
gåt il ett sted for å vite prisen, tilgjengeligheten og tidspunktene for en reise. For denne tjenesten ble både reisebyråene og flyselskapene fakturert, da begge parter sparte t