For 17. gang ble rapporten Norsk Hotellnæring publisert i går. Kanskje det mest interessante i årets utgave av norsk hotellnæring, er den enorme veksten av hotellrom. Det bygges i disse dager hele 7000 nye hotellrom frem til 2016.
I løpet av 2013 vil det åpne cirka 1600 nye hotellrom i Norge. Fra 2012 til 2016 øker antall rom med ca. 7000 (en vekst på ni prosent). Flertallet av rommene kommer i de seks største byene der romveksten blir over 12 prosent. Slik vekst i tilbudet krever betydelig markedsvekst. Første halvår i år var imidlertid veksten i antall hotellovernattinger i Norge totalt kun 1,2 prosent, mens utenlandske overnattinger hadde en liten tilbakegang. Dette skriver Horwath Consulting, selskapet som har oppgaven med å utarbeide rapporten.
Det var 1102 hoteller i Norge i 2012men hele 36 prosent av dem hadde negativ bunnlinje i 2012-regnskapet. Mange av disse hotellene var distriktshoteller, men også enkelte byhoteller sliter. Kapasitetsøkningen i byene er ofte betydelig høyere enn markedsveksten.
Polariseringen mellom de største byene og resten av Norge fortsetter. I perioden 2008 til 2012 økte antall gjestedøgn i de syv største hotellkommunene (de største byene pluss Ullensaker med Gardermoen) med 15,3 prosent, mens økningen for resten av Norge kun var på 3,4 prosent. De syv største hadde fremgang i utenlandske overnattinger (11,6 prosent), mens resten av Norge hadde tilbakegang (-3,8 prosent) i perioden. Utviklingen har sammenheng med veksten i de største byene. Det er god korrelasjon mellom befolknings- og sysselsettingsvekst og yrkesrelaterte overnattinger.
Distriktshotellene har stadig store utfordringer som følge av strukturelle endringer i markedet. Endringene har pågått noen år og ser ut til å fortsette. I møtemarkedet er møtene kortere og reiseavstanden fra de større markedene i byene til møte/konferansehotellene derfor stadig kortere. Mye av potensialet har hoteller med beliggenhet i ”timesbeltet” i eller rundt de store byene
Den positive utviklingen av nøkkeltallet «solgte romdøgn per årsverk» fortsetter. Dette måltallet er fordoblet siste 15 år til i gjennomsnitt 967 romdøgn i 2012. Det er store variasjoner rundt dette gjennomsnittet. Bed & breakfast-hoteller skårer naturligvis høyt med et snitt på 1567 romdøgn, mens fullservicehoteller har et snitt på 797 romdøgn. Tidligere internasjonale sammenligninger har vist at norske hoteller gjør det bra på dette effektivitetsmålet. Nøkkeltallet er en viktig forklaring til at norske hoteller har konkurransedyktige overnattingspriser med det meste av Europa.
Den beste hotellmåneden er juni. Da er nesten 90 prosent i pluss eller balanse. De beste hotellmånedene for øvrig er august og september.