SAS har lenge ønsket å kvitte seg med store deler av SAS Ground Services (SGS), datterselskapet som tar seg av bakketjenestene på flyplassene. Bakketjenestene på basestasjonene ved Gardermoen, Arlanda og Kastrup har SAS tidligere vedtatt å beholde i konsernet, men selskapet har vurdert alternativer for linjestasjonene. I Norge gjelder det Torp, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Værnes, Bodø, Evenes, Tromsø, Alta, Kirkenes og Longyearbyen.
 Vi er tilfredse med å finne en løsning etter at samtaler med ledelsen om en mulig ousourcing har pågått siden februar 2009, og ble ytterligere intensivert fra høsten av, sier leder Trygve Skogseide i SAS Verkstedklubb til Finansavisen.
Avisen skriver at de alternative tilbyderne var Credo Partners og ISS.
 SAS har ønsket å forenkle organisasjonen, men vi må konstatere at det ikke finnes leverandører på det nordiske markedet som kan levere disse bakketjenestene med tilstrekkelig kvalitet og lønnsomhet, sier viseadministrerende direktør Henriette Fenger Ellekrog i SAS.
Et vesentlig poeng i vurderingen er trolig at de bakkeansatte har tilbudt lønnsfrys for 2009 og 2010, og kun sentrale tillegg i 2011 og 2012.
Akkurat hvor mye SAS sparer gjennom de nye lønnsavtalene med de bakkeansatte i Norge, vil ikke Ellekrog svare på, men hun framholder at summen er lavere enn Finansavisens antydning om 50-100 millioner svenske kroner i året.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 03.06.2010 klokken 11.05