Under eget varemerke lanserer Scandic Hotels en ny hotellkjede, HTL. Det nye hotellkonseptet skal ha hoteller med den beste og mest sentrale sentrumsbeliggenheten, best pris, smarte digitale løsninger og høy designfaktor. Scandic skriver i en pressemelding at HTL skal rette seg mot en ny generasjon reisende, og 20 nye hoteller skal etableres i de nordiske storbyene i løpet av fem år.
— Vi har sett liknende initiativ vokse frem internasjonalt, og nå sikrer vi vår posisjon på det nordiske markedet gjennom å utvikle et eget konsept. Få eller ingen andre kan gjøre dette, siden utfordringen handler like mye om riktig forretningsmodell som ressurser til å skape et sterkt konsept og varemerke for å bygge en ny kjede, sier Anders Ehrling, konsernsjef i Scandic i pressemeldingen.
Den nye kjeden skal være et rendyrket hotellkonsept, som tilbyr en svært god hotellopplevelse i et storbymiljø. Idéen bygger på arealeffektive hoteller der alt unødvendig er fjernet, og hvor man heller har økt fokus på alt det hotellgjesten setter mest pris på.
HTL kommer i første rekke til å etableres gjennom nybygg og ombygginger, da gjerne å konvertere kontorbygg. Forhandlinger pågår nå med eiendomsutviklere over hele Norden. Det første hotellet åpner i Kungsgatan i Stockholm. Planlagt åpning er i mai 2014 og hotellet skal ha 275 rom. Eiendomseier er AxFast, et frittstående konsern i Axel Johnsongruppen. Det andre hotellet som er planlagt i byen, bygges på Upplandsgatan i Stockholm.
— Det går bra for Scandic, og dette er bare ett av mange prosjekter vi har iverksatt. Vi har de siste årene investert flere milliarder i å utvikle Scandics hotellportefølje, og det kommer vi til å fortsette å gjøre. Samtidig ser vi en mulighet til å vokse i et delvis nytt segment med et nytt varemerke. Det finnes et potensial akkurat nå, siden vi vet at mange eiendomsutviklere står med tomme kontorlokaler som enkelt kan konverteres til HTL. Samtidig er det fortsatt et behov for flere hotellrom i våre nordiske hovedsteder for å konkurrere om de internasjonale kongressene, avslutter Ehrling.
På tross av at hotellkjeden ikke kan vise til like gode resultater i Norge (2012 endte med et resultat på minus 30 millioner kroner) leter kjeden etter egnede lokaler også her til lands – i første rekke i sentrum av Oslo.
— Arbeidet med etableringen av det første HTL i Norge er allerede godt i gang. Dette er et sterkt konsept, og det finnes ikke liknende kjeder i hverken Norge eller Norden. Vi tror derfor dette vil være et viktig våpen om markedsandeler, og ikke minst i kampen om den nye, moderne reisende. Hvor raskt vi kan etablere oss avhenger av de dialogene vi er inne i, men vi er definitivt offensive, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
HTL har i dag fem ansatte som arbeider med å utvikle HTL-konseptet. Selskapet drives som et søsterselskap til Scandic med eget styre og Joachim Högefjord er ansatt som administrerende direktør. Han har arbeidet lenge i Scandic i ulike roller, deriblant som hotelldirektør, distriktsdirektør og ansvarlig for etableringer og åpninger av nye hotell. Rekrutteringsprosessen for de to første hotellene er allerede påbegynt.