Finansavisen skriver at en brevkorrespondanse mellom Samferdselsdepartementet og flyselskapet Norwegian denne våren avslører at myndighetene er med på å hindre konkurranse og like spilleregler i flybransjen.
Norwegian har fått nei på en forespørsel til departementet om utstedelse av et nytt flysertifikat, et såkalt AOC, som skal gjelde for flybaser i hele Skandinavia.
Siden 1950-tallet har SAS hatt et felles, skandinavisk AOC. Norwegian må bruke ett AOC i hvert enkelt land og kan ikke flytte på fly, mannskap og flyruter som de vil.
Sertifikatene behøves for å kunne operere med passasjerfly internasjonalt.
Forskjellsbehandler
Samferdselsdepartementet innrømmer langt på vei at de forskjellsbehandler SAS og Norwegian.
 Departementet er, som det går fram av det ovenstående, enig i at konkurransevilkårene i Skandinavia ikke er like for alle flyselskapene, heter det i svarbrevet til Norwegian.
Like fullt sier de altså nei til et skandinavisk AOC til Norwegian. Årsaken til forskjellsbehandlingen skal være at SAS har eiere med tilholdssted innen EU.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian vet ikke hvor mye merarbeidet som følge av at selskapet ikke har et felles AOC, men må bruke ett ulikt i hvert enkelt land, koster dem.
 Det er vanskelig å tallfeste, men vi kan ikke utelukke et millionbeløp med tanke på at vi stadig utvider virksomheten, sier hun til Finansavisen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.06.2010 klokken 15.15