Den amerikanske interessenten som vil kjøpe kundesentrene til SAS i både
Norge, Sverige og Danmark er en svær bedrift. Sykes sysselsetter 51 000
ansatte i 24 land, opplyser leder Asbjørn Wikestad i Luftfartens
funksjonærforening, til Aftenbladet.no.
Wikestad er også de ansattes representant i konsernstyret til SAS. Han bekrefter
ar Sykes er aktuell til å overta SAS sine kundesentre og telefonsalg med
nærmere 500 medarbeidere i de tre skandinaviske landene.
Leder Bente Årberg i Personalklubben i SAS Norge sier at et salg av
reisesentrene må følge spillereglene som gjelder mellom partene i
arbeidslivet. Det betyr at et salg først må drøftes i forhandlinger mellom
de tillitsvalgte og SAS-ledelsen som avtalt i hovedavtalen. I den
forbindelse må økonomi og kvaliteten av tjenestene ved et mulig salg
vurderes.
Vil ta tid
 Prosessen vil ta tid. Avslutning av drøftingene vil neppe være aktuelt før
utpå høsten, sier Årberg til nettstedet.
Hun viser i den forbindelse til bakkeselskapet SAS Ground Services som det en
tid også var aktuelt å selge. Drøftelsene mellom de ansatte og selskapets
ledelse pågikk i halvannet år.
Resultatet ble at SAS nylig vedgikk at den beste løsningen for kundene og
selskapets økonomi var å beholde bakkeselskapet i konsernet. Håpet er at den
samme slutning vil gjelde også for reisesentrene, sier Årberg.
Berører mange ansatte
Lederen for Personalklubben sier at et mulig salg av reisesentrene vil omfatte
rundt 500 SAS-ansatte i Skandinavia og Tallinn i Estland. I Norge arbeider
omkring 200 personer på sentrene.
Rundt 50 prosent av stillingene i Norge er i fare ved et mulig salg. SAS vil
nemlig beholde et mindre sender for særlig viktige kunder i Oslo.
Ellers er det kommet signaler om at de mulige kjøperne er interessert i å
beholde to norske sentre mot fem i dag. De tillitsvalgte er kjent med at de
amerikanske interessentene har sett på lokaler i Bergen og Bodø.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.06.2010 klokken 08.50