I 2010 brukte 1 423 809 passasjerer Moss lufthavn Rygge mens 1 585 342 passasjerer benyttet Sandefjord Lufthavn Torp. Snart er imidlertid styrkeforholdet snudd på hodet. For mens Rygge regner med å vokse kraftig i år, venter Torp en nedgang.
Les også: Mindre trafikk på Torp.
 Prognosen er at mellom 1,8 millioner og to millioner passasjerer vil benytte Rygge i 2011, sier markedssjef Silje N. Thoresen på Moss lufthavn Rygge til Nrk Østfold.
Økningen vil i hovedsak komme som følge av at Ryanair setter inn et fjerde basefly på Rygge fra april. Ryanair er den klart største aktøren på Rygge etter at de etablerte seg på østfoldflyplassen i oktober 2009.
Ryanair har økt fra rundt ti ruter høsten 2009 til 33 ruter i dag, og Ryanair-sjef Michael O’Leary betegner Rygge som den raskest voksende flyplassen i Europa nå.
Norwegian reduserer aktiviteten
Bjørn Kjos og Norwegian var først ute med å ta i bruk Rygge i 2008, men er i dag kraftig forbigått av Ryanair. Norwegian var på det meste oppe i 17 ulike ruter fra Rygge, men har redusert antallet til syv, melder Nrk.
Det er ruter i direkte konkurranse med Ryanair som er lagt ned av Norwegian. Rutene Norwegian hadde til øst-europeiske destinasjoner er borte, inkludert Berlin, og ruten til London. Samtidig har Norwegian lagt ned innenriksruter fra Rygge til Nord-Norge og Stavanger på grunn av for dårlig belegg.
I formiddag kom meldingen om at sommerrutene fra Rygge vil gå til Nice, Antalya, Malaga og Alicante. Flygningene i Norge fortsetter som før til Bergen og Trondheim.
Samtidig effektiviserer Norwegian den administrative driften ved at Rygge flys med base fra Gardermoen fra 28. mars.
 For oss i Norwegian er det helt avgjørende å tilpasse oss kundene og tilby et godt produkt til lave priser. For å få dette til må vi drive effektivt med lave, administrative kostnader. Bakgrunnen for omleggingen nå er at vi har bare to fly med base Rygge, og det er for lite for å ha en kostnadseffektiv basedrift ved flyplassen, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian.
Les også: Mer enn 40 millioner fløy i 2010.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.01.2010 klokken 15.05