Avtalen innebærer at IHG overtar Ruby Group-merket, og dermed franchisevirksomheten, mens Ruby Group fortsetter å fokusere på utvikling av virksomheten med dagens modell basert på leieavtaler. Ruby Group fortsetter som selvstendig aktør, uten endringer i eierstrukturen.
Dette steget vil etter planen øke Ruby Groups allerede sterke vekst, og skape vekstmuligheter for selskapet utenfor Europa, særlig i USA og Asia. Samtidig tar Ruby Group sikte på at samarbeidet vil styrke selskapets prisstrategi og øke hotellenes lønnsomhet.
Helt siden Ruby Group ble grunnlagt av CEO Michael Struck i 2013, har Ruby-merkevaren skapt en ny standard for eksklusiv urban overnatting, ved å kombinere moderne design, arealeffektivitet og en nyskapende tilnærming til hotellvirksomhet. Med 20 hoteller i Europa og 10 nye under utvikling, blant annet i Stockholm, Edinburgh og Marseille, har Ruby-merket opparbeidet seg en sterk posisjon som et stilig og arealsmart livsstilskonsept innen prisgunstig luksus. Ruby omtaler sin filosofi som ‘Lean Luxury’ – et konsept som kombinerer førsteklasses opplevelser med smart design i attraktive storbydestinasjoner.
Samarbeid gir flere fordeler
Ruby Group slår seg sammen med den globale hotellaktøren IHG for å styrke selskapets internasjonale ekspansjonsplaner. Samarbeidet gir Ruby Group tilgang til IHGs distribusjonsplattformer over hele verden, og vil hjelpe å sette fart i selskapets vekstplaner i nye markeder som USA og Asia. Samtidig forventer Ruby Group at samarbeidet skal forbedre hotellenes lønnsomhet, både ved å redusere distribusjonskostnader og ved å øke inntekten per tilgjengelige rom (RevPar). Dette oppnås ved lavere provisjonssatser til OTA-ene og reduserte kredittkortgebyrer, flere direktebookinger, og økt kjøpekraft fra globale bedriftskunder, spesielt fra markeder med høy betalingsvilje.

Gunstige muligheter for eiendomsutviklere
For eiendomsutviklere skaper samarbeidet en unik mulighet til å forbedre lønnsomheten og øke leieinntektene. Salget styrker i tillegg Ruby Groups allerede solide finansielle posisjon. Dette skjer på et gunstig tidspunkt: Ruby Groups svært fleksible og arealeffektive konsept møter en økende etterspørsel etter tilpasningsdyktige løsninger for gjenbruk av ledige kontor- og butikklokaler. Et område hvor Ruby Group, helt siden starten, har bygget opp en sterk posisjon, gjennom innovativ planlegging, bygging og design. Etterhvert som Ruby Group vokser i stadig raskere tempo, ser grunnleggeren og hans team ut til å nærme seg sitt mål: Å etablere Ruby Group som et ‘love brand’ og en ledende aktør i det globalt voksende segmentet for prisgunstig luksus.
Et balansert samarbeid sikrer en bærekraftig forretningsmodell
Selv om det ikke skjer endringer på eiernivå, og Ruby Group fortsetter å drive selvstendig, innebærer samarbeid at IHG kjøper merkevarens immaterielle rettigheter (IP), for å utvikle en tredjeparts franchisevirksomhet. Den strategiske samarbeidsrammen mellom Ruby Group og IHG, gir imidlertid Ruby Group eksklusive utviklingsrettigheter i mange av Europas største byer og metropoler. Det er verdt å merke seg at Ruby Group fortsatt spiller en rolle og har visse rettigheter i forvaltningen og den fremtidige utviklingen av merkevaren. IHG og Ruby Group vil sammen arbeide for å ta vare på merkevarens unike identitet og posisjonen som innovativ bransjeutfordrer.
Rammeverket legger også til rette for svært effektive samarbeidsprosesser innen hotellplanlegging og -bygging, samtidig som Ruby Group beholder sin fleksibilitet, arealeffektivitet og investeringsoptimalisering, takket være sitt egenutviklede modulære arkitektursystem. Og sist, men ikke minst, rammeavtalen ivaretar Ruby Groups effektive driftsmodell og sikrer at systemene fra IHG støtter automatisering og selvbetjening som Ruby Group har utviklet for å oppnå lave arbeidskostnader kombinert med et høyt servicenivå.

– Vi har nøye valgt ut IHG som den rette partneren for å ta Ruby Group-varemerket og selskapets internasjonale ekspansjon til et nytt nivå. IHGs sterke distribusjonsnettverk, den gode strategiske tilpasningen til Rubys merkevareportefølje, og deres dokumenterte evne til å bevare merkeindentitet og kultur ved integrering av nye merkevarer, gir oss stor trygghet når vi nå tar fatt på dette nye kapittelet sammen. Ved å kombinere IHGs globale rekkevidde og ressurser med effektivitetsfordelene i vår driftsmodell, vil vi levere enestående avkastning til både eiere og eiendomsutviklere. Tidspunktet kunne ikke vært bedre – etterspørselen etter våre unike løsninger for gjenbruk av kontorlokaler er økende, noe som posisjonerer oss for sterk vekst, sier Michael Struck, grunnlegger og CEO av Ruby Group Hotels.
– Vi er svært fornøyd med oppkjøpet av Ruby Group som beriker vår portefølje med en spennende, unik og høykvalitetstilbud for både gjester og eiere i populære destinasjoner. Dette oppkjøpet understreker vårt fokus på stryket tilstedeværelse i store og attraktive bansjesegmenter, samt vår erfaring med å integrere og utvikle merkevarer og hotellporteføljer. Det kompakte byhotellkonseptet er en franchise-vennlig modell med attraktive økonomiske fordeler for eierne. Vi ser store muligheter for ikke bare å styrke Ruby Groups sterke europeiske base, men også raskt introdusere dette spennende merket i Amerika og i Asia, slik vi tidligere har lykkes med, kommenterer Elie Maalouf, Chief Executive Officer, IHG Hotels & Resorts.
