Den geografiske spennvidden i ny-etableringene er stor, fra en ikonisk eiendom i Kairo til en ny, fenomenal strandresort i Bali.
– Eiendommene som er under utvikling er unike tilskudd både i nye og vel etablerte destinasjoner, sa kjedens øverste leder Bob Kharazmi under en presentasjon av nysatsingen i Dubai nylig.
Han understreket et økende, globalt behov for hoteller i luksussegmentet.
– I stadig sterkere grad beveger de reisende seg utenfor de tradisjonelle reisemålene, både i Asia, Europa, Midt-Østen og Nord- og Sør-Amerika. I tillegg er det en sterk utvikling i Midt-Østen, Asia, Australasia og på det indiske subkontinentet etter 2016 der vi må opprettholde vårt momentum av investeringer, forklarte Kharazmi videre.
Han ser for seg en sterk, langsiktig vekst i disse områdene, både innenfor forretnings- og fritidsområdet.
I løpet av de neste 30 månedene skal The Ritz-Carlton åpne luksushoteller i så ulike land som Egypt, Tunisia, Marokko og Indonesia, samt Kina og Panama. Satsingen kommer i kjølvannet av den sterke økonomiske reiseveksten i disse områdene. Det samme gjelder Asia-regionen, der hotellkjeden planlegger nye hoteller i Malaysia og India.
Hotellkjeden satser sterkt på Bali, med to unike eiendommer. The Ritz-Carlton, Bali, blir liggende formidabelt til ved havet, delvis på stranden, og delvis på en klippe. The Ritz-Carlton Reserve i Ubud, Mandapa, er den tredje eiendommen i selskapets såkalte Reserve-kategori.
– Asia tiltrekker seg turister og forretningsfolk fra hele verden, både i nye og etablerte markeder, og vi ønsker å fylle et hull i markedet med våre luksushoteller, sier Kharazmi.
I løpet av de siste 20 månedene har The Ritz-Carlton fulgt en for hotellkjeden å være aggressiv linje med etablering av til sammen ni nye hoteller. De inkluderer Kyoto (Japan), Herzliya (Israel), Tianjiin og Chengdu (Kina), Bangalore (India), Almaty (Kazakhstan), Aruba, Dorado Beach (Puerto Rico) og Wien (Østerrike).