– Undersøkelsen viser at produktet til det enkelte hotell er viktigere enn navnet som står på taket, sier Nordensjefen i VIA Egencia, Rune Feltman.
Bare ti prosent mener det har betydning at Rica-hotellene nå blir Scandic. Syv av ti sier at det i praksis ikke betyr noe som helst. Kun seks prosent av norske bedrifter rapporterer at ansatte er skeptiske til å benytte hoteller som nå er overtatt av Scandic.
– Dette er positive tall for Scandic. Rica har vært en sterk merkevare og mange hadde nok forventet at markedet ville vært noe mer avventende til å omfavne Scandic på denne måten, sier Feltman.
– Scandic har åpenbart en ambisiøs plan når det gjelder å få på plass sine konsepter og navn på tidligere Rica-hoteller. Vår undersøkelse bekrefter da også at det ikke er noen grunn for Scandic til å bevare Rica-navnet lengre enn praktisk nødvendig, sier Feltman.
Det er ulike oppfatninger om prisene kommer til å øke eller ikke. To av ti tror ikke det vil skje, mens øvrige er usikre eller tror prisene skal opp.
– Med en aktør mindre i markedet tilsier teorien at prisene tenderer til å øke, særlig når vi vet at hotellprisene, ikke minst i de større byene, er ganske lave i Norge når man sammenligner med store byer i Europa. Samtidig bidrar nye hoteller, redusert etterspørsel fra oljesektoren og tøff konkurranse til å holde prisene nede, sier Feltman.
Så langt tyder ingenting på prisøkninger.
– I gjennomsnitt er prisutvikling flat så langt i år. Samtidig er det store forskjeller mellom byene. Oslo, Trondheim og Bodø klarer seg bra, mens det er verre for hotellene i Kristiansand, Stavanger og Bergen. Jeg tror ikke det er noen grunn til å frykte høyere hotellpriser i Norge det neste året selv om en stor kjede når blir borte, sier Rune Feltman i VIA Egencia.
Om undersøkelsen
VIA Egencia har spurt sine bedriftskunder om hvordan de ser på Scandic’s oppkjøp av Rica Hotels. 135 innkjøpere og omtrent 2000 reisende i norske bedrifter har totalt besvart undersøkelsen.