Nordnorsk Reiseliv ble stiftet 29.april 2009 av de tre nordnorske fylkeskommunene og selskapet ble operativt fra januar 2010. Selskapet har sammen med reklamebyrået Dinamo utarbeidet en felles måte å presentere Nord-Norge som reisemål på overfor turister. Håpet er at den nye profilen over tid skal utvikle seg til en sterk merkevare.
 Det blir spennende, vi har jobbet lenge med dette og gledet oss veldig til å kunne presentere den nye merkevaren, sier Beate Juliussen, reiselivssjef ved Nordnorsk Reiselivs kontor i Finnmark på nettsidene til Finnmark fylkeskommune.
Fylkesråd for kultur-, næring- og samferdsel i Finnmark; Roger Hansen, mener dette er viktig for reiselivsnæringen.
 Jeg tror vi vil se en enda større oppmerksomhet rundt landsdelen vår som reisemål, som resultat av at en har klart å samle Nord-Norge til en felles innsats og ett felles budskap fra nord, sier Hansen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.06.2010 klokken 08.50