Ifølge Turbileierforbundet er nå rundt 110 utenlandske turbusselskaper stasjonert i Sør-Norge hele sommersesongen. De utenlandske bussene tilbyr lavere priser på korte og lange norgesturer enn det de norske selskapene kan klare, melder Aftenposten.
 Mange norske selskaper er nesten uten oppdrag, selv om sommeren vanligvis er den travleste tiden av året. Baltiske og svenske busser presser oss ut av markedet ved å dumpe sjåførlønningene, sier leder Steinar Stenvaag i Turbileierforbundet til avisen.
Ifølge Stenvaag tjener en norsk sjåfør mellom 150 og 250 kroner timen, mens svenskene må nøye seg med mellom 150 og 250 kroner timen. De får ikke overtidsbetaling. Og de baltiske bussene er enda billigere i drift.
Turbussorganisasjonene krever nå like regler for norske og utenlandske selskaper, og de får støtte fra politisk hold.
 Slik regelverket er i dag, så er det en konkurransevridning i de utenlandske selskapenes favør, sier blant annet stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.08.2010 klokken 10.35