Utviklingen for utenlandske hotellgjestedøgn til og med april i år, viser en økning i forhold til samme periode i 2009 på 6,5 prosent for Norge. Dette utgjør 70 000 hotellgjestedøgn, hvor hoveddelen er ferie- og fritidsbesøkende. Danmark hadde i samme periode en økning på 6,1 prosent, Sverige en økning på 0,7 prosent og Finland en tilbakegang på 2,9 prosent.
Norge, i likhet med Danmark og Finland, gjorde det ikke spesielt bra på denne statistikken i 2009. Det er noe som også media har grepet fatt i og hatt oppslag om mer enn en gang, skriver Tuftin på bloggen til Innovasjon Norge.
 Noen vil nå si at dette kun er prosenter. Ser vi på de faktiske tallene, så økte vi med 70 000 hotellgjestedøgn, mens Sverige økte med 10 000 gjestedøgn og Danmark med 54 000 gjestedøgn. Finland tapte 38 000 gjestedøgn, skriver Tuftin.
 Vi er klar over at utviklingen her ikke uten videre kan tilskrives vår eller reiselivsnæringens innsats, men mange er raskt oppe med pekefingeren og retter fokus mot Innovasjon Norge når denne statistikken ikke er så bra, kommenterer han.
Europa øker mest
Går vi dypere ned i tallene, så ser vi at det er fra det europeiske kontinentet vi øker mest, med 13,8 prosent. Her er tilsvarende for Danmark en økning på 7,6 prosent, mens Sverige og Finland går tilbake med henholdsvis 3,3 prosent og 5,7 prosent.
De landene i Europa hvor vi gjør det best er Russland med 78,6 prosent, Spania med 69,8 prosent, Italia med 39,2 prosent og Frankrike med 19,7 prosent. Ingen av de andre nordiske landene er i nærheten av samme økning fra disse landene. Fra volummarkeder som Tyskland og Storbritannia er det også en økning, på henholdsvis 2,7 prosent og 5 prosent.
Vi gjør det også best på de oversjøiske markedene, hvor Japan har en økning på 36,5 prosent. Fra de nordiske markedene er det derimot fortsatt Sverige som gjør det best med en økning på 4,6 prosent, Danmark har en økning på 3,9 prosent og vi har en økning på to prosent. Finland går tilbake også her med 1,6 prosent.
Flere forhold har betydning
 Vi er klar over at det er mange forhold som virker inn, og at vi sammenligner med et dårlig resultat i 2009 med minus 9,5 prosent på årsbasis, men allikevel så viser utviklingen en tendens som ikke bare skyldes eksterne forhold. Den svenske krona er litt sterkere nå enn hva som var tilfelle i fjor og Sverige har ikke lenger formannskapet i EU som brakte mye oppmerksomhet. Når vi snakker med turoperatørene i de markedene som øker mest så henvises det blant annet til direkte flyruter og rimelige priser mellom ulike byer i Syd-Europa og i Norge. De viser også til fordelaktige hotellpakker, samt det forhold at vi sammen med reiselivsnæringen har vært flinke til å kommunisere Norge som reisemål og en bedret tilgjengelighet til norske destinasjoner, noterer Tuftin.
 Vi er også klar over at kapasiteten har økt i samme periode, og at prisene fortsatt er lave. Vi er også klar over at det er store regionale forskjeller og at mange reiselivsbedrifter sliter. Men vi må ha lov til å glede oss over at fjorårets negative trend ser ut til å ha snudd. Selv om vi ikke har tatt igjen det vi tapte i 2009, konkluderer Tuftin.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 17.06.2010 klokken 09.40