Det er i så fall første gang på 117 år at den trofaste sliteren får en konkurrent.
 Det kommer til å bli veldig spennende. Det er avgjørende for selskapets framtid og vi kommer til å få en sterk indikasjon på om vi kan regne med å fortsette å være kystens riksveg nummer 1, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten.
Nyheten om at den internasjonale transportgiganten Veolia vil være med i anbudskampen, ga ny spenning til det som heller har framstått som et pliktløp.
Sterk støtte lokalt
Alle de 34 havnesjefer som driver hurtigruteanløpene frykter tap av inntekter med andre drivere av ruten.
Havnedirektør Ingvar Mathisen i Bodø ser for seg at et reiselivslokmotiv kan forsvinne.
 For alle de havnene som anløpes av hurtigruten så er de blant de største kundene vi har. Men det som er enda viktigere er at Hurtigruten er en meget viktig aktør for de lokale reiselivsbedriftene rundt omkring, sier han og fortsetter:
 Hvis hurtigruten slik vi kjenner den i dag forsvinner og blir erstattet med et minimumstilbud, frykter jeg faktisk at det kan komme mange konkurser langs kysten vår.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 08.11.2010 klokken 10.35