Passasjerveksten i forhold til tredje kvartal i fjor er på 25 prosent. Kostnadene er samtidig kraftig redusert. Tredjekvartalsresultatet på 733 millioner kroner er langt mer enn de 535 millionene analytikere varslet i gårsdagens artikkel på Travelnews.no.
Børsen reagerte på resultatet ved å sende Norwegian-kursen opp syv prosent i åpningsminuttene.
Fyller åtte av ti seter
Selskapet fraktet vel 3,8 millioner passasjerer i tredje kvartal i år, 757 000 flere enn i samme kvartal i fjor. Omsetningen var på vel 2,8 milliarder kroner, en økning på 24,5 prosent. Produksjonen er økt med 34 prosent. Kabinfaktoren var på 80 prosent, til tross for sterk kapasitetsvekst. Enhetskostnadene er kuttet med seks prosent siden tredje kvartal 2009 og er nå NOK 0,41 inkludert drivstoff.
Kvartalsresultatet er også påvirket av at SAS nå har betalt boten på 175 millioner kroner for industrispionasjen mot Norwegian.
 Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet som før skatt er det beste vi har levert. Lavere kostnader er for oss nøkkelen til økt konkurransekraft. Forutsatt konkurransemessig like vilkår fra myndighetenes side er Norwegian meget godt posisjonert for å møte konkurransen om kundene. Innfasing av mange nye fly fremover vil få kostnadene ytterligere ned, samtidig som det gir en betydelig bedre reiseopplevelse for kundene. Når 737-300 flåten er helt ute i 2012 vil vi ha en meget kostnadseffektiv og enhetlig flyflåte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Under resultatpresentasjonen varslet også Kjos sterkere satsing på charter
 Det vil bli veldig lønnsomt for charter-selskapene å leie inn oss. Vi flyr nemlig først i rushen på morgenkvisten, så på charter. Så det blir vesentlig lavere kost enn charter, sier Kjos.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.10.2010 klokken 10.25