Om tre år går jomfruturen for KLM ut i verdensrommet. Hvis alt går etter planen, letter rakettflyet Lynx fra Curaçao 1. januar 2014, melder Nrk.
Billettprisen blir 570 000 kroner, men KLM opplyser at da får man til gjengjeld bonuspoeng (sic). Selskapet regner med at mange rombilletter blir kjøpt i kombinasjon med vanlige feriepakker til den karibiske øystaten.
Selve oppstigningen skal selskapet Xcor Aerospace stå for. De er snart klar med en helt ny toseters flytype, Lynx, som på en halvtime tar passasjeren og piloten opp i 100 kilometers høyde og ned igjen. Avgang og landing skjer horisontalt som med andre fly.
Det spesielle med Lynx-flyet er at det ikke trenger løftehjelp fra et separat rakettfartøy. Turene krever også minimalt med teknisk vedlikehold, og dermed kan billettprisene presses nedover. Planen er at Lynx skal gjøre fire daglige turer til verdensrommet.
Ny konkurransearena
At KLM nå går inn i dette markedet, betyr starten på det som kan bli et kappløp om rike turister med luftige reisebehov. Fra før er det kjent at også milliardæren Richard Branson i Virgin-gruppen satser på kommersiell romturisme.
Virgin Galactic og deres samarbeidspartnere er allerede i gang med å teste større romfartøy som skal bringe seks betalende passasjerer og to piloter ut i rommet fra basen i New Mexico.
Her satses det på en helt annen teknologi med rakettdrevne romfartøyer som løftes av et fly den første strekningen.
Billettprisen hos Virgin anslås til 1,2 millioner kroner per person. Altså det dobbelte av forventet prislapp hos KLM, ifølge Yahoo News.
Verken Lynx-flyet eller romskipet VSS Enterprise, som er Virgins variant, skal gå i bane rundt jorda. Turene vil “bare” gå opp til like utenfor atmosfæren, der passasjerene får en unik opplevelse av vektløshet og en storslått utsikt over kloden og verdensrommet.
Kjos med bena på bakken
Flyselskapet Norwegian har store planer for framtiden, med blant annet langruter fra Skandinavia til Bangkok og New York.
 Men vi kommer nok aldri til å fly via verdensrommet, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Nrk.no.
 Dette er nok først og fremst et PR-stunt uten de helt store formålene ellers, legger han til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.11.2010 klokken 09.20