I en meningsmåling Respons Analyse har gjort på oppdrag for Aftenposten, svarer ni av ti at de ikke kommer til å kutte i antall flyreiser når det blir innført kjøp av tvungen klimakvote fra 2012. Kun seks prosent svarer at de vil redusere sin flyaktivitet.
Det tar ikke statssekretær Heidi Sørensen i miljøverndepartementet så tungt.
 Kvoteplikten for luftfart vil ha en bra miljøeffekt uavhengig av om folk endrer reisevanene sine eller ikke. Luftfarten blir nå del av hele det europeiske klimakvotesystemet, som også omfatter industribedrifter. Dersom utslippsveksten innenfor luftfartssektoren skal fortsette, må flyselskapene kjøpe kvoter fra industribedriftene og på den måten finansiere utslippsreduksjoner i den sektoren, sier Sørensen til Aftenposten.
Forslaget er nå ute på høring, og ifølge Sørensen vil regjeringen legge fram et forslag for stortinget tidlig neste år, slik at kvoteplikten blir innført fra og med 1. januar 2012. Det arbeides med å innføre kvotesystemet i hele EU/EØS-området.
Lederen i stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, sier at KrF støtter kvoteforslaget.
 Det er viktig å poengtere at det er selskapene, og ikke passasjerene, som blir pålagt å kjøpe kvoter. Passasjerene vil merke det ved at billettene blir litt dyrere, sier han til avisen.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 22.12.2010 klokken 10.40