Vi er nødt til å gå i forhandlinger. Mitt mål er å opprettholde daglige seilinger, men ikke til enhver pris, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NTB da det i går var klart at det bare kom inn ett anbud.
Hurtigruten ASA mottar i dag rundt 380 millioner kroner i året fra Samferdselsdepartementet for rute- og turisttrafikk langs kysten mellom Bergen og Kirkenes. Kontrakten utløper 31. desember 2012, og fra da av forlanger selskapet 750 millioner kroner for å opprettholde tilbudet.
 Det er ingen hemmelighet at dagens sum er for liten, og at den har mye av ansvaret for de vanskeligheter Hurtigruten har vært i, sier administrerende direktør Olav Fjell til NTB.
Fjell innrømmer at han ble overrasket da anbudsfristen gikk ut og det viste seg at Hurtigruten var eneste tilbyder.
 Anbudsfristen ble jo utsatt to ganger, så det var opplagt andre selskaper som jobbet seriøst med dette.
Turte ikke likevel
Transportgiganten Veolia fikk utsatt anbudsåpningen med en måned, men kom likevel ikke med noe tilbud. Selskapet konkluderte med at det ikke har tid til å bygge seg opp den nødvendige flåten på elleve skip innen 2012.
Også Tide og Torghatten har vurdert å legge inn bud, uten at så skjedde.
 Hvis vi skulle gå inn der, ville det blitt en helt annen type trafikk enn det Hurtigruten driver i dag. Vi var usikre på om det ville være det rette for den framtidige Hurtigruten, sier administrerende direktør Bjørn Ove Børnes i trafikkselskapet Tide.
Selskapet ville ikke kunne satse på turisme slik Hurtigruten gjør i dag.
I tråd med anbudspapirene, har Hurtigruten også kommet med to alternative rutetilbud for kystruten. Det ene alternativet innebærer seilinger sju dager i uka om sommeren og fem om vinteren, og er beregnet til å koste 730 millioner kroner. Det tredje alternativet har fem seilinger i uka hele året, til en pris av 580 millioner kroner.
Alle de 34 havnene som trafikkeres i dag, skal fortsatt ha anløp av den nye kystruten. Båtene som trafikkerer ruten må ha minimum 320 passasjerer, 120 køyeplasser og et lasterom for 150 europapaller. Dette er langt under kapasiteten til dagens hurtigruteskip.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.11.2010 klokken 09.25