Et viktig kriterium vil være å se på hva brukerne mener om service og opplevelse på hotellet. Derfor vil vi la gjestens vurderinger bli en del av bedømmelsen. Det er en fremtidsrettet ordning, som jeg tror andre land vil komme til å følge etter Norge på, sier Giske til Aftenposten.
I innstillingen går NHO Reiseliv inn for at flere kriterier skal bestemme hvor mange stjerner det enkelte hotell skal ha: Beliggenhet, den generelle kvalitet på hotellet, fasiliteter og størrelse på rommene. Tilleggskritierier vil være om hotellet har kurs- og konferansefasiliteter, eller tilbud til bevegelseshemmede. Og altså gjestenes bedømming.
Det skal etableres en egen organisasjon som skal stå for klassifiseringsarbeidet. Ordningen vil være frivillig. De hotellene som ikke ønsker å være med, står altså fritt til det.
Choice-kjeden har lenge vært kritiske til en klassifisering.
 Dette vil ikke bare gjøre hotellrommene dyrere, men det er framfor alt gammeldags fordi det allerede finnes internettløsninger, som for eksempel Tripadvisor, som ivaretar publikums behov for å finne ut om det enkelte hotells kvaliteter på en bedre måte, sier administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice-kjeden til avisen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 23.03.2010 klokken 10.20