Synkende kvikksølv over Europa de siste ukene har fått mange til å realisere håpet og drømmen om å oppleve sprakende nordlys og andre unike vinteropplevelser i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten til Nationen.
Satsing på vinterturisme viser seg å være en stor suksess for Hurtigruten. Antall gjestedøgn for Hurtigruten i vintermånedene januar, februar og mars har økt med rundt 110 prosent fra 2006 til 2010.
 I 2006 hadde vi 45 000 gjestedøgn for Hurtigruten i årets tre første måneder, mens vi i 2010 var oppe i 115 000 gjestedøgn for de samme tre vintermåneder, opplyser Lillebo.
Økningen fortsetter
Hurtigrutens rapporter for bestillinger per november 2010, viser en samlet økning de tre første månedene i 2011 på 32 prosent  fordelt med 21,9 prosent for januar, 38,4 prosent for februar og 30,7 prosent for mars.
 Stadig flere turister vil oppleve kulde, nordlys og snø. Vinteren som reiselivsprodukt er helt unikt og et av Norges klare fortrinn som reiselivsnasjon. Nordlyset er åpenbart viktig og er for vinteren det midnattssolen er for sommeren, slår Lillebo fast.
Han merker også økt oppmerksomhet knyttet til nordområdene og Arktis blant turistene på Hurtigruten, som i stadig større grad ønsker å lære mer om klima og vær.
 Vi har vinterstid mange av de samme gjestene som om sommeren. Vi merker i tillegg en trend med yngre gjester som søker litt røffere opplevelser, sier Lillebo.
 Vi deler blant annet ut et sertifikat, signert av kapteinen, for dem som vært gjennom en skikkelig storm. Kombinert med fantastisk nordlys dagen etter, blir vinterferien perfekt, sier Lillebo.
Han påpeker at ekstremkulde gir klarvær, og klarvær kombinert med lave temperaturer gir et ekstra intenst nordlys.
Hurtigruten samarbeider i vintersesongen med 35 opplevelsesleverandører på land. Ifølge Lillebo er både turer med hundespann og skuter og arrangement med snøhotell, kjelker og spark svært populære blant Hurtigrutens vintergjester.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.12.2010 klokken 14.55