Vi har i tillegg et prosjekt gående med Innovasjon Norge, der vi har søkt bedriftnettverksprogrammet om midler. Den øvre grensen er da på 400 000 kroner til forprosjektering, og her får vi svar før nyttår, slik at vi eventuelt virkelig kan sette inn støtet, sier daglig leder Maya Nielsen i Opplev Fredrikstad til Fredrikstad Blad.
 Det er snakk om skip på maksimalt 140 meter, og vi tenker oss at de kan ha anløp både på Tollbodplassen og på Gamlebysiden, fortsetter hun.
Skip på 140 meter er tilsvarende de nye hurtigrutene. Større skip er fortsatt henvist til Øra-området.
Historiske kulisser
I tillegg til nærheten til Oslo, er fordelen med å ha Fredrikstad som anløpshavn at man legger til kai i umiddelbar nærhet til en rekke attraksjoner og opplevelser, mener Nielsen:
 Her er 1700-tallet rett utenfor, og det samme er bylivet og for eksempel golfbanen.
Tidligere har Øra vært anløpssted når Fredrikstad en sjelden gang har hatt cruiseskip på besøk. Dit må også det gigantiske leilighetsskipet The World seile når det ankommer Fredrikstad i juli neste år.
 Men Øra er jo ikke akkurat det mest sexy stedet å legge til. Man havner midt i containerhavnen, og virksomhetene der ute må stanse opp så lenge båtene er der, bemerker Nielsen.
Økonomiske ringvirkninger
Tanken er å skape økt næring og vekst for reiselivs- og opplevelsesaktører. Aktive krefter mener Fredrikstad og regionen for øvrig har et stort uutnyttet potensial for de utallige attraksjoner og opplevelser som finnes her. I 2010 er tallet på cruisepassasjerer hele 17 millioner på verdensbasis. Bare i Norge legger denne typen feriegjester igjen to milliarder kroner  og Bergen og Oslo står for 1/3 av markedet.
Havnesjef i Borg Havn, Roar Bekkelund, bekrefter fremstøtene:
 Her kan Tollboden få sin renessanse. Som mange sikkert husker, gikk jo danskebåten herfra i sin tid, sier han til Fredriksstad Blad.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.12.2010 klokken 15.25