Da den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, oppsummerte fjoråret, var det mye negativt. Billettprisene hadde falt ti prosent og verdens flyselskaper tapte samlet 65 milliarder kroner. IATAs prognose er at de vil tape nye 33 milliarder i år.
Men noen lyspunkter er det. I mars var prisnivået på de dyreste billettklassene 10,8 prosent høyere enn i fjor. Veksten i første kvartal samlet tilsvarer en årlig vekst på 25 prosent for de dyreste billettene, melder IATA ifølge Finansavisen. Og selv om de dyreste billettene bare utgjør om lag 20 prosent av setekapasiteten på langrutene, utgjør disse inntektene rundt 50 prosent av salget for de store flyselskapene.
En analyse i Finansavisen viser at flere analytikere nå har kjøpsanbefalinger på de viktigste flyselskapene. Særlig gjelder dette British Airways og Lufthansa. Analytikerne er for øvrig svært positive til Norwegian, men negative til SAS.
Det er verdt å merke seg at mange av disse anbefalingene er kommet selv etter askeproblemene i april. EU-kommisjonen anslår at flyselskapene har tapt inntil 15 milliarder kroner på asken.
Økende etterspørsel fra forretningsreisende overskygger også den negative effekten av høyere oljepris og dermed flydrivstoff. Usikkerheten framover er faren for nye askeskyer og internasjonal makroøkonomi.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.05.2010 klokken 09.45