I en analyse i Dagens Næringsliv skriver den finske næringslivsjournalisten Nina Broström at over halvparten av billettsalget til Finnair kommer fra de østlige rutene, og hvis man tar med videreformidlingen fra Helsingfors, øker andelen til to tredeler. Salget av innenlandsreiser i Finland utgjør nå kun fem prosent av Finnairs omsetning.
Finnair oppdaget tidlig Asia-trafikkens vekstpotensial og har sikret seg en sterk posisjon. Men den gjør samtidig flyselskapet sårbar.
 Nå tilstrammes konkurransen, da Østens økonomiske vekst tiltrekker seg andre aktører. Og konkurransen om de Asia-interesserte kundene kommer ikke bare fra europeiske flyselskaper, men også fra lokale asiatiske stjerner, samt globale aktører, skriver Broström.
Av de flyselskapene Finnair konkurrerer med om flyvninger til Asia, er det vel bare SAS som leverer dårligere resultater enn den finske stoltheten. Finansanalytikere venter en 2010-inntjening for Finnair på minus ti millioner euro. SAS vil tape 93 millioner. De andre selskapene leverer positive tall. Det gjelder selskaper som Lufthansa, Air France-KLM, Singapore Airlines, Cathay, Thai og Korean Air Lines.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.01.2010 klokken 16.05