– Farris Bad sprudler som aldri før, kommenterte Petter Stordalen, eier av Nordic Hotels & Resorts som driver spahotellanlegget i Larvik, da hederen ble kjent.
Ingen trylleformular
World Travel Awards regnes som reisebransjens Oscar, og mer enn 500 000 individuelle reisende i forretnings- og fritidsmarkedet avga sin stemme som førte Farris Bad til topps i Norge.
Hotellanlegget ved sjøen i utkanten av Larvik er unikt i den nordiske hotellfloraen, med Nordens største og mest innholdsrike spa fordelt på 2500 kvadratmeter.
Hotellet er ikke en del av Stordalen-hotellenes ordinære merkevarer, men et selvstendig produkt. På utradisjonelt – og noen vil si unorsk– vis har Farris klart å utvikle seg videre med stort hell, ikke minst takket være et svært bevisst arbeide med å rendyrke konseptet.
En veritabel spabølge har flommet over landet, ikke alle like vellykkete. Alt for mange har vært rene tapssluk, mye fordi hotellene rett og slett ikke har holdt den standard kundene i dag forventer, og fordi satsingen har vært drevet frem av en følelse av nødvendighet snarere enn en bevisst, langsiktig strategi.
– Spa er ikke noe trylleformular, som administrerende direktør Trond Bastiansen i Nordic Hotels & Resort understreker.
– I løpet av disse fem årene i Larvik har vi rukket å gjøre oss en rekke erfaringer med hva slags konsepter som fungerer, og ikke fungerer i Norge, sier Bastiansen.
Det har ikke alltid vært like smertefritt.
Konstant utvikling
– Viktigst for å lykkes er å tenke langsiktig, og utnytte stordriftsfordeler.
Nordic Choice har i dag både rendyrkete spahoteller og tradisjonelle hoteller med egen spaavdeling, fortsetter Bastiansen.
Hotellgruppen har med andre ord en betydelig ekspertise og organisasjon å trekke veksler på.
– Trenden vi ser er at helse, spa og trening blir koblet sammen på en helt nye måte. Dette er gjerne hoteller som henvender seg til en målgruppe som forventer mer enn en god seng og solid frokost. For disse kundene vil spa-behandlinger være et attraktivt salgsargument.
Etterspørselen i dette markedet øker. Spa selger likevel ikke seg selv, det må ligge en overordnet tanke og bevisst strategi bak. Og et godt produkt i bunnen.
Mens utviklingen i forretningsmarkedet er mer moderat viser tendensen etter første halvår ytterligere vekst i privatmarkedet for Farris Bad. Gjestene er blitt mer bevisste. Det handles mer spa-produkter enn tidligere ved hotellet, og man ønsker mer tilpassede behandlinger, for eksempel for par.
– Stadig flere ønsker å pleie parforholdet på spa, sier salgs- og markedsdirektør Magnus Kristiansen ved Farris Bad.
Som et rendyrket spahotell har Farris Bad innført europeiske spa- og badetradisjoner til Norge, og inkludert ulike aktiviteter og varianter av kjente, tradisjonsrike elementer som hamam og saunagass.
– Vi har et stort apparat som drifter og videreutvikler vårt spa. Det tror vi er helt avgjørende for å kunne oppnå vårt mål om å bli blant de ledende spahotellene i Europa, konkluderer Kristiansen, som samtidig understreker det kanskje viktigste mantraet i internasjonal spadrift: Tilpass deg – eller dø.
Fakta
Farris Bad i Larvik har i dag rundt 100 ansatte, 176 rom og suiter, samt 11 møterom, restaurant og uteservering. I første halvår var økningen i RevPar for hotellet ca. ti prosent, mens det samlet sett i antall rom døgn var en nedgang på ca. fire prosent. Snittprisen på rom har økt med i overkant av fire prosent.