I ukene etter askeavbruddet økte vi sommersalget med ti prosent sammenlignet med i fjor, sier administrerende direktør Gunnar Grosvold i Ving og avviser på den måten de verste dommedagsprofetiene.
Likevel hadde selskapet bare solgt 140 000 sommerreiser per 1. mai, mot 150 000 samme tid i fjor. Ving har økt sommerkapasiteten til 254 000 reiser, 10 000 flere enn i fjor.
 Vi opplever at det er for stor kapasitet i markedet i lavsesongen på våren. Men i skoleferien, der halvparten av veksten vår ligger, er kapasiteten ok, sier Grosvold.
Han gleder seg over 30 prosents salgsøkning til Tyrkia. Blant annet flyr Ving til Antalya-regionen fra 11 flyplasser i Norge. Ving selger også godt til Mallorca, Hurghada og små greske øyer.
Øker kapasiteten 6,8 prosent
Samlet har de tre store charterselskapene økt kapasiteten i sommer fra 584 000 reiser i fjor til 624 000 i år.
 Våren ble svak. Det er større konkurranse i markedet i år, ikke minst merker vi at Norwegian satser. Men høysesongen, hvor vi virkelig tjener penger, ser bra ut, sier daglig leder Leo Berbu i Apollo.
Han hadde per 1. mai solgt 56,5 prosent av sommerkapasiteten, så å si det samme som i fjor. I år har imidlertid Apollo økt kapasiteten med 10 000 reiser fra i fjor, til 210 000 i år.
 Bestselgerne våre er Kreta, Bulgaria og Kroatia. Ellers er det litt overraskende at klassiske vinterreisemål, som Sharm el Sheik og Tenerife, selger bra også om sommeren, sier han.
Mot 1,1 millioner gjester
Star Tour er det selskapet som legger opp til størst økning i sommer, opp 20 000 reiser fra i fjor til 160 000. Til tross for økningen på 15 prosent var fasit 1. mai at om lag 65 prosent av sommerkapasiteten var solgt  det samme nivået som i fjor.
Men administrerende direktør Christian Lunde er i likhet med Apollos Leo Berbu litt urolig for lavprisselskapene.
 Vi er på vei mot 1,1 million chartergjester fra Norge i år, og det nivået har vi jo vært på før. Jeg er ikke bekymret for chartermarkedet isolert, men usikkerheten er konkurransen utenfra. Vil Norwegian og Ryanair, som også satser på sol og bad, trekke nye kunder eller spise av charterlasset? spør Lunde.
Hos Star Tour selger Tyrkia, Rhodos, Kreta, Kypros og Mallorca best.
Priskrig til vinteren?
I en oppsummering på Travelnews.no framgår det at samlet vinterkapasitet for de tre selskapene øker fra 327 000 reiser i år til 374 000 neste vintersesong, noe som er en økning på drøyt 14 prosent. Ving er mest edruelig med en økning på 3,6 prosent.
 Vi tror de som øker kraftig skal slite kraftig og tape penger på det. Det blir kamp om kundene til Egypt, noe som innebærer en utfordring for de minste aktørene i dette markedet, les Amisol og Solia, mener Grosvold.
 Per 1. mai ligger vintersalget vårt 20 prosent over fjoråret. Vi er komfortable med kapasitetsøkningen, sier informasjonssjef Helen Begby i Apollo.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.06.2010 klokken 15.05