Det er en fersk oversikt fra konsulentselskapene MKG Hospitality og PKF Hotel Experts som viser at Best Western fortsatt er det største hotellmerket i Europa.
Best Western topper med 87 017 rom (1289 hoteller), etterfulgt av Ibis (Accor) som har 70 648 rom (699 hoteller) og Mercur (Accor) som har 55 386 rom (479 hoteller). Accor-gruppens merker Novotel og Etap Hotel kommer på henholdsvis sjette- og niendeplass.
NH Hoteles på en fjerdeplass, med 43 916 hotellrom og 305 hoteller, hadde den sterkeste veksten i 2009 med 19 prosent flere rom.
På femteplass finner man Holiday Inn (InterContinental Hotels Group) med 43 108 gjesterom og 280 hoteller.
På tiendeplass finner vi Radisson med 132 hoteller og 28 754 rom.
Sammenlignet med fjoråret, vokste Best Western med 25 hoteller og 2769 hotellrom, noe som er en økning på 3,3 prosent.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 22.06.2010 klokken 10.55
Plass | Merke | Hotellkjede | Hoteller | Rom | Økning i rom fra 2008 |
1 | Best Western | Best Western | 1289 | 87.017 | +3,3% |
2 | Ibis | Accor | 669 | 70.648 | +2,2% |
3 | Mercure | Accor | 479 | 55.386 | -3,2% |
4 | NH Hotels | NH Hotels | 305 | 43.916 | +49,0% |
5 | Holiday Inn | InterContinental | 280 | 43.108 | -1,9% |
6 | Novotel | Accor | 254 | 40.707 | +0,4% |
7 | Premier Inn | Whitbread | 579 | 39.142 | +1,2% |
8 | Hilton International | Hilton Worldwide | 138 | 35.636 | +1,1% |
9 | Etap Hotel | Accor | 398 | 33.282 | +4,2% |
10 | Radisson | Carlson/Rezidor | 132 | 28.754 | +3,2% |