Det er herlig å bli belønnet for å prøve hardere, sier salg- og markedsdirektør Tonje Fossum i Avis
ÂServiceløftet er en årlig prisutdeling som avholdes av markedsføringsorganisasjonen HSMAI. Målet med prisen er å fremme kompetanseutviklende tiltak for å øke konkurransedyktighet og lønnsomhet i serviceintense næringer.
Fra å nesten bare kommunisere pris har Avis gjennomført et omfattende omstillingsarbeid og innført flere prosesser/rutiner som har resultert i strålende resultater for 2009.
 Medarbeiderne er mer involverte og engasjerte, noe som har skapt en større motivasjon. Totalindeksen på årets medarbeiderundersøkelse (SIFO), viser en økning fra 688 til hele 756. I tillegg har vi klart å beholde markedsandelen vår, samt forbedre resultatet i et svært konkurranseutsatt år, sier Fossum.
Årets jury fremhevet Avis systematiske bruk av såkalte mystery shoppers for å kunne følge opp tilbakemeldinger sammen med medarbeiderne i et eget prosjekt kalt One Team, som forbilledlig for andre servicebedrifter.
 Grunnen til at vi bruker mystery shoppers ligger i at det er viktig å høste erfaringer fra et kundeperspektiv, og samtidig sette det i et system. Kundeperspektivet tas opp i One Team-prosjektet som består av inkluderende Âstå oppÂ-møter, der denne og andre erfaringen deles og diskuteres med de ansattes egne kundeerfaringer, forteller Fossum.
De ansatte får dermed gjennom One Team delta i Avis strategiske arbeid, noe som øker motivasjonen når de får se at de kan være med å påvirke den daglige driften.
 I tillegg får alle medarbeidere kontinuerlig trening og utvikling i Avis kommunikasjonsstrategi som de selv er med å forme, sier Fossum.
I tillegg til å fremheve Avis One Team-prosjekt har juryen belønnet Avis for arbeidet med deres målbevisste utvikling av sine tjenester, og at Âsannhetens øyeblikk har stått sentralt.
 Arbeidet og dets resultater er dokumentert med en god merkevarebyggingsprosess som har gitt Avis en topplassering i undersøkelser om merkevarekjennskap i markedet. I tillegg har arbeidet gitt en forbedring av det økonomiske resultatet, heter det i begrunnelsen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 11.06.2010 klokken 17.15