I midten av desember ble det kjent at Konkurransetilsynet skal utrede grunnlaget for forbudet mot å opptjene bonuspoeng på norske flyruter.
Les også: Vurderer flybonus innenriks.
Det var i kjølvannet av dette at kommersiell direktør Robin Kamark i SAS (bildet) på slutten av fjoråret skrev et stort debattinnlegg i Dagens Næringsliv. Her argumenterer han sterkt for slike bonusprogrammer, og han hevder at Âkonkurransesituasjonen i flymarkedet har endret seg dramatisk siden forbudet trådte i kraftÂ.
 Dette er rent sludder. Konkurransesituasjonen i flymarkedet var duopol i 2002. Den er duopol i 2011, skriver høyskolelektor Dag Tangen ved Handelshøyskolen BI i et debattinnlegg i samme avis.
Han framholder at reell konkurranse har man først når det er et stort antall tilbydere i markedet som hver for seg er så små at de ikke kan påvirke prisene.
Tangen understreker også at bonusprogrammer er etisk tvilsomme.
 En slik bonusordning heter i økonomisk språk returprovisjon. Det vil si at en beslutningstager i en annens tjeneste får private fordeler av å bruke arbeidsgiverens midler på nærmere spesifisert vis. I dette tilfellet å kjøpe dyrere flyreiser enn nødvendig, for senere å kunne dra på private reiser, skriver Tangen.
Kamark viser i sin argumentasjon til en rapport fra Copenhagen Economics.
 At man kan kjøpe seg konsulentuttalelser fra Copenhagen Economics om hva som helst, tviler jeg ikke på, kommenterer Tangen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 04.01.2010 klokken 15.20