I går offentliggjorde samferdselsdepartementet de nye anbudsspesifikasjonene. Anbudet gjelder for åtte år, med oppstart senest 1. januar 2013. Utlysningen opererer med tre alternativer, men fellestrekket er at alle de 34 havnene skal trafikkeres.
Det betyr ifølge Dagens Næringsliv at en konkurrent til Hurtigruten innen to år må sikre seg 8Â11 spesialbygg med en nypris på om lag 800 millioner kroner per skip.
 Jeg vil bli overrasket om andre legger inn tilbud på dette. Tonnasjen som kreves er spesialbygd, blant annet med hensyn til hvor dypt det stikker i sjøen. Etter min kjennskap er det nesten ingen slike skip tilgjengelig i markedet, sier administrerende direktør Brynjar Forbergskog i transportselskapet Torghatten til avisen.
Tre alternativer
Anbudsinvitasjonen åpner for færre avganger, men alle havnene skal anløpes. Minimumskravet til passasjer- og køyekapasitet er nedjustert i samsvar med nedgangen i trafikken. Utlysningen gjelder for hele EØS-området.
Utlysningen har tre alternativer: Daglig seiling hele året til 34 havner, seilinger fem dager i uken i vintermånedene og daglige seilinger resten av året til 34 havner, samt seilinger fem dager i uken hele året til 34 havner.
 Kystruten har en viktig samfunnsmessig oppgave. Jeg har som intensjon å opprettholde dagens tilbud, men ikke for en hver pris, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
Hurtigruten har signalisert ønske om å kunne anløpe havnene med lavere frekvens, noe invitasjonen åpner for. Men anbudet er ikke delt opp i enkeltstrekninger, som ville gitt bedre muligheter for konkurrenter.
 Hadde dette blitt delt opp i enkeltstrekninger, hadde det vært et annet case, sier Forbergskog til Dagens Næringsliv.
Her kan du lese om Torghatten Trafikkselskap.
Her kan du lese om Hurtigruten.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 01.07.2010 klokken 10.50