Imidlertid har flyselskapets nye program Direct Connect skapt en proteststorm hos mellomleddene, og mange andre flyselskaper følger med interesse utviklingen, skriver siste papirutgave av svenske Travel News.
For å øke inntektene og redusere distribusjonskostnadene vil American Airlines innføre en såkalt pay wall, noe som innebærer at GDS-leverandører, nettbyråer og forretningsreisebyråer (travel management-selskaper) må betale for å få tilgang til alt innholdet på AA.com. Bedriftskunder som går direkte til flyselskapets nettsider for å bestille billetter, kan gjøre det uten kostnad.
Distribusjonsmodellen gjør GDS-leverandører og reisebyråer opprørte. De mener at opplegget kan ødelegge hele den tradisjonelle distribusjonsmodellen. De anser det uakseptabelt at flyselskapet vil gå fra et system der de betaler GDS-leverandører og nettbyråer, til et system der American i stedet tar betalt for å gi mellomleddene tilgang til sine produkter.
 For flyselskapene virker formodentlig beslutningen rasjonell, med høyere inntekter og lavere kostnader. Men så mange nye kostnader legger samtidig større byrder og mer kompleksitet på industrien, noe som gjør den irrasjonell på bransjenivå, sier styreleder Kevin Mitchell i Business Travel Coalition (BTC) til America Airline Daily.
Ifølge BTC taler det imot forslaget at de reiseansvarlige (travel managers) hos sluttkundene vil handle alt på ett sted for å få statistikk og enkelt kunne spore hvor de ansatte befinner seg i verden. Noen mener at Direct Connect bare kommer til å drive de reiseansvarlige i hendene på konkurrentene, noe som ifølge Mitchell var akkurat hva som skjedde sist gang American forsøkte å holde tilbake innhold fra GDS-leverandørene. Den gangen reverserte American beslutningen.
Samtidig som American vil gå utenom GDS-leverandørene er trenden i dag at stadig flere lavprisselskaper har begynt å bruke GDS-leverandører for å nå det bedre betalende markedet for forretningsreiser.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.05.2010 klokken 14.15