Underskuddet er nesten dobbelt så stort som i forrige regnskapsår, da nettoresultatet ble minus 814 millioner euro. Likevel fastholder styret sitt mål om et driftsresultat i null i inneværende regnskapsår, når man ser bort fra ekstraordinære kostnader knyttet til sikring av prisen på drivstoff og stengningen av luftrommet i forbindelse med askeskyene fra Island.
Nettopp askeproblemene kostet Air France-KLM 260 millioner euro i tapte inntekter, og vil ha en negativ effekt på driftsresultatet på 160 millioner euro.
 Året 2009Â10 går inn i historiebøkene som et annus horribilis. I tillegg til den globale økonomiske krisen, som hadde en sterk virkning på hele flybransjen, opplevde vi katastrofen da 228 personer døde i flyulykken 31. mai i fjor, sa toppsjefen i Air France-KLM, Pierre-Henri Gourgeon, da resultatene ble offentliggjort i går kveld.
Antall passasjerer sank med 4,1 prosent til 71,4 millioner. Solgte passasjerkilometer (RPK) falt med 3,2 prosent, mens kapasiteten (ASK) ble redusert med 4,3 prosent. Dermed økte belegget (kabinfaktor) med ett prosentpoeng til 80,7 prosent. Enhetsinntekten (yield) sank med 10,8 prosent.
Summen av dette ble at inntektene falt med 15 prosent, i forhold til forrige regnskapsår, og endte på 21 milliarder euro. Av dette utgjorde passasjerinntekter 16,3 milliarder, en nedgang på 13,6 prosent. Driftskostnadene falt med sank med 14,8 prosent til 13,2 milliarder.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.05.2010 klokken 10.00