På HTL hotels får du en mobilapp i stedet for romnøkkel, USB-port til iPaden, og inngang for dine personlige digitale enheter – som AppleTV eller Miracast i tv-en.
– Vi vil gi gjestene våre en unik hotellopplevelse der fokus er på høy kvalitet, personlig service – og smarte funksjoner, sa kommersielt ansvarlig i HTL hotels, Gül Heper, under en presentasjon Oslo tirsdag.
Tilbud og etterspørsel
Det to HTL-hotellene i Oslo som nylig åpnet sine dører ligger omtrent vegg i vegg med hverandre i hjertet av Oslo, det ene ut mot Karl Johan, det andre i Grensen like bak. Rommene er mer eller mindre identiske. De er små, men funksjonelle, med gode senger og tv-en strategisk plassert.
HTL har tatt lærdom av nettbaserte, høyt digitaliserte selskaper som Airbnb og Norwegian, der brukervennligheten er satt i høysetet.
Ett eksempel er priskalenderen når du bestiller rom på nettsiden deres. Den er mistenkelig lik lavpriskalenderen du finner hos SAS og Norwegian. Sammenligningen med fly og flyplass er også passende. De kaller for eksempel fellesområdene for lounger.
En annen parallell er selve bestillingen. Du kan velge å utelukkende bestille rom, men underveis kan kunden legge til tilleggstjenester, som frokost (+210 kr) og muligheten for å endre reservasjonen eller kansellere den – selvsagt mot et gebyr.
Algoritmene som styrer romprisen – som i perioder er veldig gunstig – er også lik den du finner for flybestilling, og styres som der av tilbud og etterspørsel. Alt dette er digitalisert, men hotelledelsen forsikrer oss om at det våker en menneskelig hånd over det hele. Hotellet vil ikke utelukke dem som ikke er så fortrolig med hotellbestillinger via nett eller mobiltelefonen.
Det er i det hele tatt et strømlinjeformet, enkelt brukergrensesnitt knyttet til HTL hotels forretningsidé, der man har ”stjålet” de beste digitale løsninger fra andre suksessrike nettselskaper.
– Selv foretrekker jeg å ta frokosten på et hyggelig sted utenfor hotellet, poengterer Heper, for å understreke at HTLs gjester nå har et valg, og ikke trenger betale for tjenester de strengt talt ikke ønsker.
Jeg har en snikende mistanke om at mange likevel velger å ta morgenmaten in-house. Hotellfrokosten har nemlig kvaliteter som gjør at mange etter all sannsynlighet vil foretrekke den fremfor pølsebua et kvartal eller to bortenfor.
Inspirert av andre
HTL hotels har valgt en tydelig profil. De to hotellene som nå er etablert i Oslo er tilrettelagt for den moderne og urbane reisende. Deres nyskapende, digitale plattform er utviklet for – som Gül Heper sier – i best mulig grad ta hensyn til gjestene og deres reisemønster.
Loungene rundt hotellenes resepsjonsområder er ellers designet for å fungere som en inspirerende arbeidsplass eller som et sted der man kan henge med venner eller kolleger.
– I tillegg er HTLs lounge og minibutikk åpen hele døgnet. I The Store kan du kjøpe drikke, supper, sandwicher, salater og snacks – til alle døgnets tider, sier Heper.
I hotellkonseptet inngår også det noe utradisjonelle grepet at den tradisjonelle resepsjonen er erstattet med verter og vertinner.
– Med enkel innsjekking og rombestilling døgnet rundt tilbyr HTL hotels gjesten en forenklet og individuell hotellopplevelse. Vår nøkkelapp for hotellene gjør at du i tillegg til adgang til rommet også får tilgang til hotellinformasjon og en cityguide, sier Gül Heper.
– Våre hjemmesider er inspirert av de beste e-handelssidene – som Airbnb og Apple, fortsetter Heper.
– Og i vår egen cityguide deler personer som Charlotte Thorstvedt, Ingeborg Heldal, Nina Jarebrink, Mariann Rosa og John André Hanøy sine beste Oslo-tips med hotellets gjester.
HTL hotels ble for øvrig nylig en del av Scandic Hotels, og markedsføres som et produkt i deres portefølje under signaturen “by Scandic”.