Havila Kystruten ser tilbake på et innholdsrikt førsteår i drift for sitt første kystruteskip.
Havila Capella var Havila Kystrutens første av fire identiske skip som skal betjene den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Skipet ble bygget hos Tersan-verftet i Tyrkia, og er nå på garantidokking etter et år i drift. Havila Capella ble tatt ut av rute etter endt rundtur i Bergen lørdag ettermiddag, og satt i dokk hos Westcon i Florø natt til lørdag.
– Denne planlagte dokkingen er viktig for videre drift av skipet vårt. Her får vi 10 effektive dager til å gjøre utbedringer og korrigere eventuelle feil som vi har funnet i løpet av det første året langs norskekysten, sier administrerende direktør Bent Martini.
Mindre friksjon
I tillegg til nødvendige og planlagte utbedringer, skal teste ut et nytt bunnstoff som vil minske friksjonen ytterligere i vannet. Det er forventet at det nye bunnstoffet vil redusere energiforbruket med mer enn 3 %.
– Vi ser hele tiden på løsninger for å gjøre skipene våre enda mer energieffektive i daglig drift. Om vi klarer å redusere forbruket vårt i tråd med forventningene, er det en betydelig besparelse økonomisk og for miljøet, , forklarer Martini.
Etter kun et snaut halvår i drift vant Havila Capella «Next Generation Ship Award» under Nor-Shipping-messen på Lillestrøm. Dette var basert både på bakgrunn av skipets egenskaper som det mest miljøvennlige skipet som noen gang har operert kystruten, men også fordi skipet er bygget for fremtidens klimanøytrale drivstoff.
– For oss er det viktig at vi ikke bare snakker, men at vi også gjør det vi sier vi skal. At vi i dag har de mest miljøvennlige skipene på kystruten skal ikke være en hvilepute for oss, men skal være til inspirasjon for å finne enda bedre og mer effektive løsninger, sier Martini.
– Å teste ut ny teknologi, deriblant nye typer bunnstoff, er et lite steg i riktig retning. Å blande inn biogass med naturgass er neste steg, og etter hvert er planen at vi skal gå 100 % på biogass. Da vil vi per definisjon være klimanøytrale i vår drift.
Martini kan også fortelle at rederiet allerede har redusert utslipp av CO2 med nært 40 %, betydelig mer enn de 25 % som var kravet var i kontrakten med myndighetene. Vi ser at det allerede i dag er mulig å redusere gassforbruket med ytterligere 10 %, med tilgjengelig ladeinfrastruktur langs kysten på plass.
– Vi ønsker muligheten til å lade batteriene våre på ren norsk naturkraft når vi ligger til havn, spesielt de havnene hvor vi har lengre opphold. Vi ser frem til at lokale og nasjonale aktører får på plass infrastrukturen slik at vi kan lade i flere havner. Det vil bidra til ytterligere reduserte utslipp, og gassforbruk, sier han.
Innholdsrikt år
Havila Capella har lagt bak seg et innholdsrikt første år i drift langs norskekysten, som inkluderer hendelser langt utenfor selskapets kontroll.
– Vi har opplevd en trang fødsel på vårt oppdrag langs norskekysten. Det var en stor dag da Havila Capella endelig kunne starte i rute, og en tilsvarende nedtur da skipet ble liggende fast i Bergen grunnet sanksjoner, sier Martini.
– Samtidig var det ikke noe alternativ for oss å gi opp, og vi fant heldigvis løsninger som fikk Havila Capella tilbake i rute før sommersesongen.
En ny stor dag for selskapet var tirsdag 8. november, da Havila Capella endelig fikk sin offisielle dåp, hjemme i Fosnavåg foran Havilahuset på Mjølstadneset. Gudmor Hege Sævik Rabben stod for den offisielle navngivningen, med rent vann hentet fra Geiranger.
– Det var mange som hadde ventet på denne dagen, som ble en folkefest både for selskapet vårt og for lokalbefolkningen i Fosnavåg som møtte opp i hopetall. Det var veldig hyggelig å se, sier Martini.
Tirsdag 14. februar er Havila Capella tilbake i rute, med avgang fra Bergen kl. 20.30.
– Tilbakemeldingene vi har fått fra alle som har reist med både Havila Capella og Havila Castor er gjennomgående gode. Minnerike opplevelser, smaksrik og lokalprodusert mat samt et mannskap som virkelig står på dag og natt for kystbefolkningen og våre gjester, har gjort et innholdsrikt og utfordrende år lettere å bære.
– Vi har lært masse det siste året, og kommer til å fortsette å lære. Samtidig er vi sikre på at vi skal lykkes med prosjektet vårt, selv om oppstarten har vært noe mer utfordrende enn noen kunne sett for seg, avslutter Martini.