Oppfordringen kommer etter at planene om ny storflyplass på Gimsøy i Vågan kommune ble skrinlagt i november i fjor. Avinors ekspertgruppe konkluderte med at vindforholdene på øya var for krevende.
Etterlyser fortgang
– Etter at forslaget om storflyplass på Gimsøy ble forkastet, haster det nå å få på plass en 1600-meters rullebane. Potensialet for vekst i Lofoten er enormt. Forutsetningen er at gode transportløsninger kommer på plass, sier regiondirektør Ole Henrik Hjartøy i NHO Nordland.
Avinor har varslet at en anbefaling om fremtidig flyplasstruktur i Lofoten og Vesterålen skal være klar våren 2018.
– Lokalt næringsliv tar i dag regningen for at Avinors utredninger om fremtidig flyplasstilbud i Lofoten ikke er ferdig. Usikkerheten dette skaper, og unødvendig ventetid på utbygging av en større flyplass, hindrer flere nye investeringer og større vekst i næringslivet, sier Ole Henrik Hjartøy, regiondirektør i NHO Nordland.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold minner om at regjeringen gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) har konkludert med at Lofoten trenger en større flyplass.
– Lofoten trenger helt klart en 1600-meters rullebane på en av de eksisterende flyplassene. Kombinert med andre infrastrukturutbedringer vil det føre til vekst for reiselivet i Lofoten i vinterhalvåret, sier hun.
– Avinor må selv vurdere hvilken av flyplassene som egner seg for utbygging, men vi etterlyser fortgang, sier NHO Reiseliv-sjefen.
– Investeringer kan gå tapt
Nord-Norge har opplevd sterk reiselivsvekst de siste årene. Fra januar til november 2016 ble det registrert over 3,5 millioner gjestedøgn ved nordnorske overnattingssteder, en økning på ni prosent fra samme periode i fjor. Utenlandske overnattinger har økt med hele 18 prosent i samme periode.
– Reiselivsveksten forventes å fortsette. Dette inkluderer også betydelig vekst i tilstrømning av besøkende fra ulike land i Asia. Lofoten er et nasjonalt fyrtårn for reiselivet og en trafikk-skaper for omkringliggende regioner, sier Krohn Devold.
Styreleder Arne Kjell Nyheim i NHO Reiseliv regionforening Nord-Norge påpeker at Lofoten har satset tungt på internasjonal markedsføring gjennom mange år, og med gode resultater.
– Vi risikerer at investeringene i dette arbeidet kan gå tapt hvis ikke en større flyplass utvikles og etableres snarest, sier Nyheim.
NHO-direktør Hjartøy viser til at en lengre rullebane vil føre til lavere billettpriser og styrket konkurranseevne for nordnorske bedrifter.
Mangfoldig næringsliv
– Lofoten har et sterkt næringsliv innenfor for reiseliv, sjømat, fiskeri, akvakultur og tilstøtende tjenesteproduksjon. En større flyplass med direkteruter til Oslo og tilknytning til et internasjonalt rutenett vil ha vesentlig betydning for næringslivets fortsatte vekst og mulighet for lønnsom drift, sier Hjartøy videre.
Tidligere undersøkelser og uavhengige analyser, blant annet fra Transportøkonomisk institutt (TØI), konkluderer med at det er fullt mulig og økonomisk fornuftig å bygge en større flyplass i Lofoten.
– Forholdene ligger godt til rette for en ny storflyplass i regionen, sier Hjartøy.
Avinor: Ulike alternativer utredes videre.
I november ble det besluttet å ikke gå videre med Gimsøya-alternativet i Lofoten. Avinor vil derfor utarbeide en regional analyse for Lofoten/Ofoten og Vesterålen – et prosjekt som skal ferdigstilles innen 1. juni 2018.
– Analysen skal belyse effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte vegtiltak, trafikale og operative forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle ny flytyper og deres krav til rullebanelengder, forteller Jon Sjølander, konserndirektør for strategi i Avinor.
Under et informasjonsmøte på Sortland 18. januar, der kommuner og fylkeskommune var representert, la Avinor frem fem ulike alternativer som skal utredes videre.
Disse er:
* Alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter/ økonomi.
* Ny stor lufthavn på Hadselsanden. Leknes, Svolvær og Stokmarknes legges ned
* Ny stor lufthavn på Hadselsanden. Svolvær og Stokmarknes legges ned. Leknes utvikles.
* Leknes utvikles. Svolvær og/eller Stokmarknes avvikles over tid.
* Ved Andøya og Evenes vil det kun bli sett på trafikale forhold.
– Avinor vil nå utrede disse alternativene videre, og komme med en konklusjon og anbefaling innen 1. juni 2018. Lufthavnstrukturen skal vurderes i et langsiktig perspektiv og framtidig vegbygging vil stå sentralt. Det er for tidlig å spekulere i hvilke av alternativene som er best egnet og mest reelle. Avinor vil samarbeide nært med Statens Vegvesen, kommuner og fylkeskommuner i denne prosessen, avslutter Sjølander.