Luftfarten henter inspirasjon fra naturen for å gjøre fly mer drivstoffeffektive. Lufthansa Group har, i samarbeid med Lufthansa Technik og kjemiselskapet BASF, utviklet AeroSHARK, en innovativ overflatefilm som imiterer strukturen til haihud. Ved å kle deler av flykroppen med denne nesten usynlige “ribbe”-folien reduseres luftmotstanden, noe som senker drivstofforbruket og dermed kutter CO₂-utslipp . Resultatene så langt tyder på rundt 1 % lavere drivstofforbruk per fly, et bidrag som gir store utslippskutt når det multipliseres over mange fly og flyvninger – og fremtidige versjoner av teknologien kan øke besparelsen til opptil 3 % .
Lufthansa Technik og BASF fant inspirasjon i naturen
AeroSHARK-prosjektet, utviklet av Lufthansa Technik i samarbeid med kjemigiganten BASF, er basert på biomimetisk teknologi – altså løsninger inspirert av naturen. Utgangspunktet var haienes hud, som er dekket av mikroskopiske ribbelignende strukturer som reduserer vannmotstand. Denne ideen er overført til luftfart: AeroSHARK er en ultratynn film, dekket av små ribletter, som limes på flykroppen. Selv om de knapt er synlige, glatter riblettene ut luftstrømmen og reduserer friksjon – noe som gjør at motorene bruker mindre kraft og dermed reduserer drivstofforbruket.
Drivstoffbesparelser og miljøeffekt
AeroSHARK gir målbare besparelser: hvert fly som får påført filmen, bruker omtrent 1 % mindre drivstoff. For en Boeing 777-300ER tilsvarer det rundt 400 tonn drivstoff og over 1 200 tonn CO₂ spart årlig. Reduksjonen skyldes lavere friksjonsmotstand i luften, bekreftet både i tester og gjennom reelle flydata. For Lufthansa Group betyr dette cirka 18 tonn drivstoff og 57 tonn CO₂ spart – hver dag. AeroSHARK er derfor et sentralt tiltak i konsernets bærekraftstrategi, og inngår i en større portefølje for utslippskutt, inkludert nye fly, ruteoptimalisering og bærekraftig drivstoff. Teknologien bidrar dermed til å nå konsernets mål om netto nullutslipp innen 2050.

Implementering: fra idé til flyflåte
Etter flere år med utvikling og testing ble AeroSHARK tatt i bruk på rutefly i 2022. SWISS var først ute med å montere teknologien på et Boeing 777-300ER, tett fulgt av Lufthansa Cargo. De første installasjonene viste lovende resultater i drift, og etter godkjenning fra luftfartsmyndighetene har Lufthansa Group trappet opp utrullingen. Per mars 2025 er 20 fly utstyrt med AeroSHARK:
• SWISS: 12 Boeing 777-300ER
• Lufthansa Cargo: 5 Boeing 777F
• Austrian Airlines: 2 Boeing 777-200ER
• Lufthansa: 1 Boeing 747-400
Filmen dekker store deler av skroget og motorenes yttersider, og monteres manuelt under vedlikeholdsopphold. Prosessen tar bare noen dager, da filmen leveres i ferdige seksjoner som tilpasses flyets aerodynamiske linjer. AeroSHARK krever ingen ekstra vedlikehold og tåler både vær, UV-stråling og rengjøring.
Tidslinjen
Tidslinjen for utrulling har så langt prioritert store langdistansefly der gevinsten er størst. Prosjektet startet med Boeing 777-fly, og i desember 2024 ble Austrian Airlines det første selskapet som tok AeroSHARK i bruk på Boeing 777-200ER (en litt kortere versjon av 777) . Om lag 830 kvadratmeter riblet-film ble da lagt på skroget og motorene til dette flyet . Hvert nye flydesign krever en egen godkjenningsprosess – siden AeroSHARK endrer aerodynamikken, må man bevise overfor myndigheter at sikkerhet og håndtering ikke påvirkes negativt . Lufthansa Technik og BASF arbeider kontinuerlig med å utvide teknologien til flere flytyper og større overflateområder . Blant annet jobbes det med å få tillatelse til å dekke enda større deler av Boeing 777-familien (for eksempel vingene og haleflatene) – noe som kan øke drivstoffbesparelsen mot 2–3 % i fremtiden – og på sikt rulle teknologien ut på andre langdistansefly fra både Boeing og Airbus. Med andre ord, det vi ser nå kan bare være begynnelsen: potensialet er stort, og dersom haihudfilm en dag brukes bredt på langdistansefly verden over, anslås det at man kunne spare opptil fem millioner tonn drivstoff årlig globalt.
Videre utrulling og fremtidig potensial
Utrullingen av AeroSHARK har så langt fokusert på store langdistansefly, hvor drivstoffgevinsten er størst. I desember 2024 ble Austrian Airlines først til å ta i bruk teknologien på Boeing 777-200ER. Her ble rundt 830 m² riblet film montert på skrog og motorer. Hvert flydesign krever en egen sertifiseringsprosess, siden AeroSHARK påvirker aerodynamikken og må dokumenteres som trygg i drift.
Lufthansa Technik og BASF jobber nå med å utvide bruken til flere flytyper og større flateområder – blant annet vinger og haleparti på 777-fly, noe som kan øke besparelsen til 2–3 %. På lengre sikt er målet å ta teknologien i bruk også på andre langdistansefly fra både Boeing og Airbus. Det globale potensialet er betydelig: med bred utrulling anslås det at man kunne spare opptil fem millioner tonn drivstoff årlig på verdensbasis.
Ikke bare for Lufthansa gruppen
Den positive effekten av AeroSHARK har vakt oppmerksomhet utenfor Lufthansa Group også. Ifølge Lufthansa Technik har allerede flere eksterne flyselskaper begynt å investere i denne løsningen . Et eksempel er LATAM Airlines i Sør-Amerika, som i slutten av 2023 ble første flyselskap utenfor Lufthansa-konsernet til å montere AeroSHARK på en av sine Boeing 777-300ER. Etter vellykkede prøver (omtrent 1 % lavere drivstofforbruk i vanlig rutetrafikk) planlegger LATAM nå å retrofitte fire ytterligere 777-fly, slik at de totalt får fem fly med teknologien . Dette vil gi anslagsvis 2 000 tonn mindre drivstoffforbruk og 6 000 tonn lavere CO₂-utslipp årlig for LATAM, tilsvarende utslippet fra rundt 28 fulle langdistanseflygninger mellom São Paulo og Miami . Også i Asia er interessen til stede: All Nippon Airways (ANA) i Japan har gått til anskaffelse av AeroSHARK og ble i 2024 det første selskapet som installerte haihud-film på både et fraktfly og et passasjerfly av Boeing 777-typen . Hvert av ANAs modifiserte 777-fly er beregnet å spare rundt 250 tonn drivstoff og 800 tonn CO₂ per år . Disse eksemplene understreker at AeroSHARK ikke bare er et internt Lufthansa-prosjekt, men en globalt relevant innovasjon som kan bidra til en mer bærekraftig luftfart.

Global interesse for AeroSHARK
AeroSHARK har vekket oppmerksomhet også utenfor Lufthansa Group. I 2023 ble LATAM Airlines det første eksterne selskapet til å ta teknologien i bruk, med ett modifisert Boeing 777-300ER. Etter vellykkede tester planlegger LATAM nå å oppgradere fire fly til – noe som kan gi årlige besparelser på 2 000 tonn drivstoff og 6 000 tonn CO₂, tilsvarende utslippene fra 28 langdistanseflyvninger mellom São Paulo og Miami.
Det er også interesse for teknologien i Asia. I 2024 fulgte japanske ANA etter, som det første selskapet til å bruke AeroSHARK på både et frakt- og passasjerfly av typen Boeing 777. Hvert fly er estimert å spare 250 tonn drivstoff og 800 tonn CO₂ per år. AeroSHARK-teknologien er en innovasjon som kan gi global bærekraftseffekt.
Kilder: Lufthansa Group , Lufthansa Technik , BASF pressemelding