– Utviklingen i reiselivsnæringen har de seneste årene vært positiv i forhold til volumøkning og interessen for å feriere i Norge har økt betydelig, men det har ikke vært en tilsvarende inntektsøkning, sier Tuftin.
– Det er store variasjoner i belegg og inntjening rundt om i reiselivs-Norge og vi opplever at det enkelte steder til tider kan være tilnærmet overfylt av turister og andre besøkende, mens andre destinasjoner og reiselivsprodukter går med tap.
– Norsk Reiseliv mener vi må etterstrebe en bedre utnyttelse av kapasiteten gjennom hele året og fokusere mer på bærekraftig vekst. Norge skal ikke bli et masseturismeland, men et land som skaper inntjening og sysselsetting gjennom lønnsomme besøkende, det være seg innen ferie og fritidsturisme, forretningsturisme og arrangementsturisme, sier Tuftin.
– Reiselivet i Norge sysselsatte i følge nye tall fra SSBs satellittregnskap 158.400 årsverk i 2015 og hadde et samlet turistkonsum på 159 mrd kroner, som er en økning fra 151,5 mrd kroner i 2014. Utlendingers turistkonsum økte fra 41 mrd kroner i 2014 til 45,5 mrd kroner i 2015. Turistenes konsum utenfor reiselivet var i 2015 på 55,7 mrd kroner. De nye utenlandske turistene overnattet i større grad på hotell og andre kommersielle overnattingssteder enn de som har kommet tidligere, og de kjøpte mer reiselivstjenester, sier Tuftin. Det at antall årsverk ikke har økt i takt med turistkonsumet tyder på at kapasiteten ikke har vært fullt utnyttet.
Utviklingen i reiselivet har vært positiv de siste årene, med en økning i følge SSB på 10 prosent i internasjonale gjestedøgn for vinteren 2016 i forhold til 2015 og en økning på 12 prosent for sommeren 2016 i forhold til 2015. Alt tyder på at denne utviklingen skal fortsette. Det har vært en svært god start på 2017 med god vekst fra alle markeder for vinterturismen så langt, med økt volum og økte priser. Alpinnæringen har spesielt god grunn til å være fornøyd. Dersom påsken holder blir det ny rekord i salg av heiskort, i fjor var den på 1,1 mrd kroner og den er forventet å øke i år. Likeledes går nordlysturismen mot nye høyder, hvor Tromsø i følge Benchmarking Alliance/Wiederstrøm Hotel Consulting hadde 92 prosent rombelegg på hotellene i februar.
Sommeren 2017 ser lovende ut og det meldes flere steder om bedre forhåndsbookinger enn for 2016. Bergen, Oslo og Nord-Norge ser spesielt lovende ut. Likeledes meldes det om at flere store konferanser og kongresser legges til Norge. Med en fortsatt lav oljepris og tilhørende kronekurs, tyder det på at vi får en meget god sommer, sier Tuftin. I tillegg ser vi at de internasjonale trendene er på lag med Norge, interessen for Norge som reisemål øker og produktene våre passer i stadig større grad inn i henhold til etterspørselen blant våre målgrupper. Det være seg nærheten til Europa og mulighetene for kortere ferieturer, etterspørsel etter bærekraftige reisemål som i dag er nøkkelen til betalingsdyktige kundegrupper, flere generasjoner som nå reiser sammen, Milleniums generasjonen som har andre forventninger enn sine forfedre, og som har større frihet til å reise utenom høgsesong og etterspørsel etter et ansvarlig reiseliv. I dag er luksus eksklusive opplevelser med høy kvalitet.