Nå oppfordrer de tilsynsmyndighetene til å gripe inn mot markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser. Blant selskapene som anklages for å drive med villedende markedsføring, er Norwegian og SAS.
– Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte, er ren grønnvasking, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.
– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, fortsetter hun.
Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og medlemsorganisasjoner fra 18 land sendte torsdag et brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter. De ber om en europeisk undersøkelse av saken og bøtelegging av ulovlig markedsføring.
Forbrukerrådet i Norge har sendt brev til Forbrukertilsynet.
Blant påstandene forbrukerorganisasjonene mener er villedende, er argumenter om at det å betale ekstra kan «erstatte», «nøytralisere» eller «kompensere» for CO2-utslippene fra en flyreise, eller at det kan bidra til utviklingen av «bærekraftig flydrivstoff».
Norwegian har som mål å kutte 45 prosent av egne utslipp innen 2030, skriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i en epost til NTB.
Hun legger til at flyselskapet ser fram til tydeligere retningslinjer på EU-nivå om hvordan man skal kommunisere om bærekraft. Det samme gjør SAS.
– I Norwegian vil vi oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig, skriver Holmbergh.
Hun viser til at flyselskapet samarbeidet med industrien for å bidra til å øke produksjonen av «bærekraftig flydrivstoff», som Norwegian mener er den beste og mest effektive måten å kutte utslipp på.
– I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker det å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard, skriver Holmbergh.
SAS er overrasket over kritikken.
– Vi i SAS prøver å lede denne viktige transformasjonsreisen, og vi er veldig nøye med at markedsføringen vår ikke skal villede, skriver pressesjef Tonje Sund i SAS i Norge i en epost.
SAS har investert i å redusere sin miljøpåvirkning gjennom blant annet å bruke mer drivstoffeffektive fly og øke bruken av Sustainable Aviation Fuel (SAF), fortsetter hun.
– Denne innsatsen har allerede ført til merkbare utslippsreduksjoner og kan fortsette å utgjøre en betydelig forskjell ettersom teknologien skrider fram, skriver Sund.
(©NTB)